Majakkadokumentit ja joka syksyinen myyjäis- ja elokuvakiertue ovat Suomen Majakkaseuran varainhankinnan kulmakivet. Elokuvat esittelevät laajasti suomalaista majakkakulttuuria sekä antavat puheenvuoron vanhoille majakkamestareille ja majakka-asiantuntijoille. Niiden välityksellä pääsee tutustumaan paikkoihin, joihin saattaa olla muuten mahdotonta päästä. Majakkadokumenttien huikeat luontokuvat ja yksityiskohdat sekä pyyteettä majakoiden eteen talkootyötä tekevät ihmiset mykistävät katsojansa. Myyjäis- ja elokuvakiertue kattaa lähes koko Suomen.

Elokuvanäytökset ovat ilmaisia ja kaikille avoimia. Majakkaseuran aktiivit myyvät tilaisuuksissa Majakkaseuran tuotteita, joilla katetaan koko seuran toiminta sekä uhanalaisten majakka- ja merikohteiden talkoo- ja kunnostushankkeet.

Vuoden 2016 Myyjäis- ja elokuvakiertueen juliste

Märketin majakanvartija (2015) elokuvan pääosan esittäjä Kee Eeriksson Märketillä

Lisää Kee Eerikssonista Ylen haastattelussa.

Otteita lehdistötiedotteista vuosien varrelta

“Hankoniemen silmä” 2012

Legendaarisesta “Hankoniemen silmästä” julkaistaan 27.10.2012 dokumenttielokuva ja kirja

Hangon majakka, Topeliuksen Hankoniemen Silmäksi nimeämä, saa ensimmäisen kirjallisen historiansa ja elokuvansa 27. lokakuuta, kun Suomen Majakkaseura julkistaa kummatkin teokset Hangossa. Tervetuloa elokuvan ensiesitykseen Hangossa, os. Hangon lukio, Haagapuisto tai Raaseporintie 34. Esitys alkaa klo 14 ja siihen on vapaa pääsy

Hangon eli Russarön nykyinen majakka täytti 150 vuotta syyskuun 15. päivänä. Sen valo sytytettiin ensimmäisen kerran 15. syyskuuta 1862, samana päivänä kuin sen ”kaksoisveljenkin” Söderskärin majakan. Valmistuessaan se oli jo vähintään viides majakka tai tunnusmajakka samalla paikalla.

Elokuvassa ja historiikissa tarkastellaan majakan värikkään historian ohessa kehitystä, jota sen ympärillä on tapahtunut: monet sodat, Hangon kaupungin synty, nykyisen liikenneketjun synty (rautatie – satama – jäänmurtajien turvaama väylä), siirtolaisuus sekä neuvostomiehityksen aika.

Hankoniemen, Hangon ja Russarön asema on Suomessa ainutlaatuinen. Hankoniemi työntyy kauas Suomenlahdelle uloimpana kärkenään Russarö. Tämän vuoksi se on ollut aina sotilaallisesti hyvin tärkeä. Myös merenkulussa Hangon merkitys on ollut suuri, koska se on ollut helpoimmin auki pidettävä satama kovina jäätalvina.

Russarö-historiikin pääkirjoittajina ovat tutkija Johanna Pakola ja merikapteeni Seppo Laurell, joka toimii myös elokuvan yhtenä kertojana. Elokuvaa ja kirjaa varten on haastateltu monia paikallisia Russarön saarella asuneita ja työskennelleitä henkilöitä.

Kirjanen on kuvitettu arkistoaineistolla, jota on harvoin julkisesti nähtävillä tai tässä ensi kertaa. Kirjan ja elokuvan kustantaa Suomen Majakkaseura. Julkaisulle on saatu avustus Suomen Kulttuurirahaston Uudenmaan rahastolta.

Elokuvan ensi-ilta ja historiikin julkistus pidetään Hankoniemen lukiossa, os. Haagapuisto, Hanko lauantaina 27. lokakuuta klo 14. Esitys on yleisölle maksuton. Suomen Majakkaseura toivoo kuitenkin yleisön käyttävän seuran myyntituotteisiin vähintään 15 € per talous. Uusi kirja maksaa 10 €. Sen lisäksi on myynnissä Majakkasaaret 2013 panoraamakalenteria 15 €.

Elokuvan kesto on 65 min. DVD-versio tulee myyntiin myöhemmin ruotsinkielisin tekstein varustettuna. DVD tulee extra-osiossaan bonuksena haastatteluja. Historiikkia voi ostaa julkistamistilaisuudessa ja mm. Majakkaseuran tilaisuuksissa.

”Söderskär – Tarinoita Suomenlahden ulkoluodolta” 2014

Majakkaseuran elokuvakiertueen helmenä uusi dokumentti Söderskärin majakasta

Suomen Majakkaseura järjestää loppusyksyn aikana perinteisen majakkaelokuvien esityskiertueen. Tänä syksynä kiertue on kaikkien aikojen laajin ulottuen Kotkasta Kemiin ja vieraillen myös useilla sisämaan paikkakunnilla.

Kiertueen uutuuselokuvana on Porvoon edustalla sijaitsevasta Söderskärin majakasta tehty dokumenttielokuva. ”Söderskär – Tarinoita Suomenlahden ulkoluodolta” (46 min, 2014) on dokumentaristi Sakari Mannisen elokuva 152-vuotiaasta majakasta ja majakkasaaresta sekä niitä ympäröivästä linnustonsuojelualueesta.

Elokuvaan on haastateltu kuutta ihmistä, joiden elämään Söderskärin majakka on vaikuttanut. He ovat merikapteeni Seppo Laurell, valokuvaaja Christian Westerback, lintututkija Martti Hario, majakan omistajat Sebastian Lönnqvist ja Ari Laamanen sekä lapsuudessaan majakalla pitkiä aikoja asunut Tauno Väänänen, jonka isoisä oli Söderskärin majakkamestari 1930- ja 40-luvuilla.

Toisena elokuvana nähdään Majakkaseuran kunnostustyöstä Märketin majakalla kertova ”Märket 2012”, pituus 25 min. Söderskär-elokuvasta esitetään 13.11. alkaen ruotsiksi tekstitetty versio kaksikielisillä paikkakunnilla.