Sisävesien liikennehistorian kannalta arvokas Lehtistensalmen loisto pelastuu. Loiston kunnostus alkoi sunnuntaina 18. kesäkuuta Jyväskylän Juurikkasaaressa Jyväskylän Veneseuran ja Suomen Majakkaseuran yhteistyönä. Ensimmäisessä neljä tuntia kestäneessä rupeamassa uusittiin kattorakenteita ja paikattiin kylkeen tullut aukko. Loisto vahingoittui kun se kaatui järveen ilmeisesti liikkuvien kevätjäiden takia.

Seuraavat talkoot järjestetään Juurikkasaaressa perjantaina 14. heinäkuuta klo 8 alkaen. Tuolloin asennetaan loiston huopakate ja maalataan loisto. Seuran jäsenet ovat lämpimästi tervetulleita talkoisiin. Osallistua voi myös esimerkiksi kahvittamalla talkoolaisia. Talkoot kestävät enintään kuusi tuntia.

Jos olet kiinnostunut tulemaan mukaan, ilmoittaudu Pekka Väisäselle p. 0449700677 tai 0445566707.

Syksyllä loisto on tarkoitus pystyttää Juurikkasaaren alueelle. Haaveena on saada loistoon myös valo, vaikka alkuperäistä valotunnusta ei voidakaan enää käyttää.

Lehtistensalmen loisto on replika, joka on rakennettu 10-15 vuotta sitten. Sitä vanhempi samanlainen, nyt Suomen ainoa puupölkyillä seisova loisto sijaitsee Vesijärvellä Hollolassa. Tämä Oinaan loisto on Majakkasaaret 2017 maaliskuun majakka. Oinas oli jo ennen Lehtistensalmen loiston kaatumista ainoa Museoviraston suojelulistalla tästä tyypistä.