Suomen Majakkaseuran perinteinen elokuvakiertue käynnistyy Tampereelta 28. syyskuuta klo 18:30 ja jatkuu noin 40 esityksen voimin joulukuuhun saakka. Kiertueen tarkoituksena on levittää tietoutta majakoista ja kerätä varoja Majakkaseuran kunnostustyöhön.

Esitys Tampereella torstaina 28.9. klo 18:30, Monitoimitalo 13, Satakunnankatu 13, 33100 Tampere

Tervetuloa nauttimaan huikeista elokuvaesityksistä ja tapaamaan ihmisiä sekä Majakkaseuralaisia tarinoiden takana.

Ensimmäinen ensi-iltaelokuvista, Haaveena Bogskär, on tamperelainen lyhytelokuva. Elokuva kertoo tamperelaisesta seikkailijasta Antti Härkösestä, joka elokuvassa saavuttaa meloen viimeisen vielä valloittamattoman majakkansa Bogskärin Ahvenanmaan eteläpuolella. Elokuvan on ohjannut tamperelainen Tomi Mandelin.

Toinen ensi-iltaelokuva ”Seppo Laurell – mies ja meri” kertoo Suomen ”virallisesta” majakkahistorioitsijasta Seppo Laurellista. Elokuva käy läpi Laurellin mielenkiintoisen uran, johon meri  on aina kiinteästi liittynyt. Laurellin ura on vienyt merimieskoulusta rahtilaivan perämieheksi, majakoiden huoltoaluksille ja lopulta merenmittauspäälliköksi valtiolle. Tämän ohella Laurell on tutkinut Suomen majakoiden historiaa ja julkaissut useita kirjoja majakoista, majakkalaivoista ja jäänmurtajista. Mielenkiintoinen poikkeama merihenkisestä urasta on Laurellin pitkä vapaaehtoistyö syöpäsairaiden saattohoidon parissa. Elokuva luotaa syvälle jäyhän merikarhun herkkään sieluun.

Kolmantena elokuvana kiertueella nähdään 52 minuutin versio Jouni Hiltusen tuoreesta täyspitkästä tuoreesta dokumentista ”Matka merelle”. Siinä Hiltunen kuvaa matkaa pahasti rehevöityneelle, mutta kauniille Suomenlahdelle. Elokuvassa kierretään niin majakoita kuin hyljeluotojakin.

Majakkaseura myy esityksen väliajoilla omia tuotteitaan, kuten Majakkasaaret- panoraamakalenteria, joulukortteja, julisteita, kirjoja ja paitoja. Tuotto käytetään majakoiden kunnostustyöhön. Majakkaseura on kunnostanut muun muassa Märketin majakan Ahvenanmerellä sekä pienempiä kohteita mm. Hangossa, Raahessa ja Jyväskylässä.

Lisätietoja:

Kiertue- ja julkaisuvastaava Pekka Väisänen, Suomen Majakkaseura p. 044-9700677