Tervetuloa uskomattoman huikeisiin talkookohteisiimme

Suomen Majakkaseuran “omat” majakat, Gustasvärn Hangossa ja Märket Ahvenanmaalla odottavat talkoolaisia ja kaipaavat miehitystä koko talkookauden (noin huhti-lokakuu) ajan. Talkookaudella on yhä vapaita paikkoja – olisitko sinä seuraava majakanvartija?

Erityisesti Gustussa tarvitaan nyt apuasi

Gustavsvärnin, Gustun, talkoot pitävät sisällään kesäaikaan pienten puhdetöiden (maalaus, keittiöapuri, kokki, kauppa-apuri jne.) lisäksi myös opastusta. Majakkasaarelle tulee turistiryhmä noin kaksi kertaa viikossa – ja lisäksi majakkaseuralaisia ilahduttaa myös satunnaiset merenkävijät omilla veneillään. Opastuksessa sinua auttaa Gustavsvärn -historiikki ja talkoovastaava! Tule mukaan tarjoamaan ikimuistoinen päivä majakan ystäville ja tutustumaan muihin majakkaseuralaisiin.

Gustuun on helppo tulla: kohde sijaitsee 15 minuutin merimatkan päässä Hangosta ja talkoolaisten vaihtopäivät ovat perjantai ja sunnuntai. Voit siis tulla piipahtamaan talkoisiin vaikka vain viikonlopun ajaksi.

Voit toki hakea myös Märketille – reipas talkoolainen on aina tervetullut Majakkaseuran talkoisiin! Jos omaat remontoinnin ammattitaitoa (restaurointi, sähkötyöt), niin ilmoitathan siitä talkoohakemukseesi.

Kuka voi tulla mukaan?

Sinun ei tarvitse omata erikoistaitoja: saarilla kaivataan koko kesän rakennus- ja kunnostustöiden tekijöiden lisäksi niin apureita, oppaita, päiväkirjan kirjoittajia, keittiöväkeä kuin kauppavastaaviakin. Gustavsvärnissä maalataan myös sumusireeninhoitajan talon ulkolaudoitusta.

Tarvitset mukaasi maalaisjärkeä, halun olla mukana pelastamassa kulttuurihistoriallisesti arvokkaita majakoita ja kyvyn toimia yhdessä muiden kanssa. Kaikkeen muuhun sinut opastaa talkoo- ja vuorovastaavasi. Talkoolaisen pitää olla myös Majakkaseuran jäsen.

Tutustu elämään saarilla esimerkiksi Märketin talkoopäiväkirjoista – ja ilmoittaudu mukaan!

Yksi suomen parhaista tiskipaikoista sijaitsee Gustussa

Opastusta Gustussa

Näkymä Märketiltä