6.7. Lauantai

Märketin 50 v. radioamatööritoimintaa juhlistetaan useilla ulkomaalaisilla radioamatöörivierailla tänä vuonna.

Märketin radioamatöörihuoneessa toimii tämän viikon kansainvälinen tiimi: Champ ja J.C. tulivat Thaimaasta, Franz Saksasta ja Doug Espanjasta. Suomalaiset Martti, Henri ja Pekka ovat todellisia  Märket-kokareita, jotka ovat käyneet saarella jo silloin kun majakka vielä  oli toiminnassa. Majakkaseurasta rantautuivat Anne-Mari, K-P ja Kirsi viikon ruokalastin kanssa.

Franz, Champ ja J.C. vetävät antenneita toisia taajuuksia varten. Antennien asennus majakan ympärille alkoi heti saavuttuamme.

Hylkeet oleskelevat edelleen saaren vesillä. Tuon tuostakin aalloista pomppaa hylkeen pää. Hylkeet lekottelevat myös rantakallioilla ympäri saarta. Tiirat hallitsevat länsirajaa, mutta osa poikasista opettelee jo lentämään.

Äiti neuvoo kuuttilapselle elämän tärkeitä asioita.

7.7. Sunnuntai

Aamu valkeni kauniina mutta tuulisena edelleen.

Mahtavat aallot ja ristiaallokko piirittävät saarta. Tänään saarelle ei pääse rantautumaan turvallisesti, eikä täältä kyllä pääse poiskaan tänään.

Tänään ei menty mereen uimaan.

Radioamatöörit  ovat  ottaneet yli 2000 yhteyttä eri puolille maailmaa. Kansainvälisen viikon hengessä on kommunikoitu viidellä kielellä ja sähköttämällä. Pieniä taukoja lukuunottamatta toiminta pyörii ympäri vuorokauden.

Märket on ainakin tämän viikon ajan radioamatöörimaailman polttopiste.

Antennikaapelit menevät putkesta suoraan radioamatöörien huoneeseen.

Talkoohommien lomassa käydään ihailemassa hylkeitä, lintuja ja karua luotoamme. Kirsi ja K-P.

Tiskattavaa riittää ja tiskivesi lämpiää kodikkaasti haloilla.

Ruokapöydän ympärillä käydään keskustelua monella kielellä.

Saarellamme on paljon erilaisia lintuja. Lintulistassa on  tällä hetkellä 11 lajia, koska Käringsundissa nähtyä merikotkaa ei lasketa.

Tylli ihailee kuvajaistaan lätäkön pinnasta.

8.7. Maanantai

Päivän puheenaihe oli sää. Radioamatöörit odottavat keskiviikoksi kansainvälisiä vieraita ja vaihtomiehiä. Ristiaallokko on valloittanut rantautumispaikat ja iltayöstä tuulikin jo niin kovin, että aallot löivät yli luodon. Vesi vaihtuu kaikissa lammikoissa ja Modersmage on osa merta.

Päivän tärkeä talkootyö oli kauan suunnitteilla ollut kiukaan vaihto, johon K-P ja Henri ryhtyivät toimeliaina. Siinähän kauaa nokka tuhissut kun vanha oli poistettu ja uusi kuljetuksessa vaurioitunut kiuas korjattu ja paikoillaan. Hyvä pojat! Illalla pääsimmekin jo saunomaan ja hyvin toimii!

Vanhan kiukaan pohjassa oli ammottava reikä.

Asennus tehtiin vanhoihin kuoriin ja nyt kelpaa saunoa turvallisesti.

Päivällä meri katosi sumuun.

(Kuva: Champ selfie)

Sumusta huolimatta radioamatöörien toiminta jatkui aktiivisena. Märketillä tehtiin jälleen alan historiaa  kun aalloille saatiin naispuolinen operaattori. Thaimaalainen  J.C. keräsi  paljon huomiota, koska  naisia on toiminnassa maailmanlaajuisestikin vähän. Champ opastaa ylpeänä vaimoaan.

Ehdimme nauttia uimisesta ennenkuin aallot alkoivat tyrskytä kallioiden yli. Veden lämpötila virkistävä 9 astetta.

Pikkukuutti tähyili ympärilleen kalliolla aalloilta suojassa.

Komeita surffausaaltoja ennen meren vyöryä kallioille.

9.7.2019 Tiistai

Aamulla tarkistimme myrskyn tuhot. Lempitiiranpoikasemme säästyi hukkumiselta. Jo toinen läheltäpititilanne tänään. Aiemmin pikkuinen sai ateriaksi kokemattomilta vanhemmiltaan itseään suuremman makrillin ja oli tukehtua siihen.

Juhlien jälkeen K-P ja Henri vaihtoivat padan, jolla lämmitetään tiskivettä. Vanha oli kulunut ja rähjäinen. Pienet mustat hiput vedessä olivat toden totta nokea. Nyt upouusi pata käytössä ja toimii hyvin! Hyvä pojat taas!

Sumuisena päivänä keksittiin kaikenlaista puuhaa. Lavoja hajotettiin polttopuiksi.

Radioamatööritiskikone oli myös hyvässä iskussa, vaikkakin K-P tiskaili esimerkillisen mallikkasti ja tehokaasti joka päivä.

Illalla söimme viimeisen illallisen tällä kokoonpanolla. Tarjolla köksä Anne-Marin kalapöytä lohisalaatilla ja sillillä, sekä leipurimme Kirsin loihtimia kasvissosekeiton lopusta tehtyjä pikku rieskasia. Nam!

10.7. Keskiviikko

Tänään paistoi aurinko ja aallot tyyntyivät. Pääsimme harjoittelemaan ennen juhlia ja radiamatöörien vaihtoa veneen käyttöä Henrin taitavassa opastuksessa.

Anne-Mari harjoittelee innokkaasti.

Uudet radioamatöörit saapuivat ja Märketin 50-vuotista taivalta DXCC-maana juhlistettiin yhdessä. Radioamatöörit tulivat Märketille jo majakanvartioiden aikaan, innostivat Majakkaseuran kunnostamaan Märketin. Nyt voimme yhdessä tehdä työtä upealla majakkasaarellamme.

Malja radioamatöörien 50-vuotiselle taipaleelle Märketillä.

Tänään saapuneet uudet radioamatöörit Hans Hollannista ja Pertti todellinen Märketin veteraani  asettuivat taloksi ja yhteyksiä otettiin.

Vuosikymmenien ajalta toisensa tuntevat Pertti ja Franz kohtasivat 50 -vuotisjuhlissa.

.Juhlallisuuksien jälkeen tänään lähteneet radioamatöörit ottivat 8411 yhteyttä. Doug oli ensimmäinen Märketiltä operoinut kuubalainen ja J.C. ensimmäinen aasialainen nainen Märketin radioaalloilla.

Kuuban lippu heilui ensimmäistä kertaa Märketillä.

IIlalla saunanraikkaina ihailimme lammikkoon heijastuvaa kuunsiltaa. Niin kaunista!

11.7. Torstai

Upea aurinkoinen sää. Aallot piirittivät saarta ja rantautuminen oli mahdotonta. Askareiden teemana oli jätehuolto makasiinissa, vessoissa ja jääkaapissa. Siksi illalliseksi tarjottiin mm. “rester”.

12.7. Perjantai

Aurinkoinen ja tyyni sää toi vierailijat Märketille, vihdoinkin tänne pääsi. S/Y Tara II:lla saapui saarelle kolmen lapsuudenystävän miehistö. Yksi  heistä oli ollut täällä 6 vuotta sitten, jolloin Lilla Märket maalattiin.
S/Y Happy Hourin porukka tuli  vierailulle blogin innostamana. Tänä kesänä on ilmestynyt paljon artikkeleita majakkamatkailusta, yhä useammat ovat löytäneet majakat.
Vierailujen lomassa tehtiin lähtöpäivän puuhia: omat tavarat on kohta pakattu,  majakka on siivottu ja odottaa ensi viikoksi uusia talkoolaisia ja radioamatöörejä.