sunnuntai 11.7.

Talkooporukkamme kutistui aamupäivän aikana yllättäen kuudesta kahteen. Eli lähdimme keltanokkina Piia ja Tiina ensimmäistä kertaa Gustuun jännittynein odotuksin, ruokaa ja vettä mukana viikoksi siis hieman isommalle ryhmälle. Onneksi vanha opaskonkari Lenina oli alkuapunamme ja selvisimme ensimmäisestä yllättäen tulleesta  20 hengen turistiryhmästä hänen avullaan.

Lenina ja upouusi kauppavastaava Tiina

Ensimmäinen opastus takana.

Piia loihti illalliseksi lohi-, halloumi-, salaattiaterian ja leipoi maukkaan omenapiirakan, grillaaminen jäi väliin kovahkon tuulen takia.

Keltanokka keittiövastaava Piia

Hyvää ruokaa ja kauniita maisemia

maaanantai 12.7

Piian aamu alkoi 5.30 rikkaruohojen kitkemisellä ja aamu-uinnilla. Tiina aloitti päivän työt jatkamalla talon eteläseinän maalausta. Sitten alkoikin kuhina. Ensimmäinen turistiseurue saapui, ja omenapiirakalla ja kahvilla oli menekkiä. Toiset vierailijat tulivat tutustumaan esi-isiensä asuinpaikkaan, itse majankanvartija Otto Emil Sandblomin kotiraunioille. Yritimme parhaamme mukaan toimia oppaina ja kertoa majakkasaaren historiasta. Haastavaa oli, varsinkin, kun vieraita saapui seurue toisensa jälkeen.

Maalaushommat käynnissä

Maalaushommat jatkuu

Päivän ensimmäiset vieraat

Majakanvartijan Otto Emil Sandblomin pojan pojan poika perheineen

Historian havinaa

tiistai 13.7

Tyyni ja helteinen yö takana. Lemmikkimme Matti-myyrä pistäytyi aamukahvia juodessamme taas moikkaamaan meitä. Sitten "kylmään" suihkuun! Saunalla alasti toikkaroidessamme, ensimmäiset vieraat tulivatkin jo yllättäen ilahduttamaan meitä klo 9. Eikun lisää kahvia, ja omenapiirakkaa pöytään.

Lemmikki Matti

Jännitimme jo iltapäivän opaskierrosta 20 turistille ja opettelimme saaren historiaa. Piia kertoisi linnoitusajasta ja Tiina majakka-ajasta. Ei tarvitsisi kaikkea muistaa. Harjoittelimme satunnaisten vierailijoiden kanssa, italialainen pariskuntakin lähti tyytyväisinä mielessään majakkaseuraan liittyminen.

Iloisia vierailijoita

Viklundin pojan terveiset vuosien takaa

Välissä oli hengähdystauko vieraista, ja suunittelimme rakennustöitä. Talon seinän maalaamisen olimme unohtaneet, sillä helteisen tukalassa auringon paisteessa se ei olisi järkevää. Saimme yhteisvoimin irrotettua ikkunaluukut ikkunoista ja suunnittelimme niiden hiomista VARJOSSA ja ehkäpä uutta maalipintaa.

Remonttihommia

Remonttihommat jäivät suunnitteluasteelle, kun jo seuraavat vieraat saapuivat, Sun Funin 20 turistia. Kahden hengen ensikertalaismiehistömme onnistui tehtävissään hyvin. Opastus onnistui, kauppa kävi ja omenapiirakka sai jälleen paljon kehuja.

Opastusta 20 hlö ryhmälle

Iloiset matkalaiset matkalla mantereelle

Uimme aina kun kerkisimme turisteilta ja yritimme välissä itsekin syödä jotain. Viimeisen seurueen lähdettyä n. 19.20, huokaisimme helpotuksesta ja Piia loihti taas salaatin ja grillattavaa. Oli mukava olla rauhassa, rupatella päivästä ja laskeskella päivän kävijämäärää.

Mutta..Mikäs sieltä tulee? Vitsailimme, että Gustuun varmaan tuo vene tulossa... Ja kyllä - sieltä saapui vielä kaksi venelastillista (yht. 16 hlö) vierailemaan majakkasaarelle. Helteen uuvuttamilla aivoillamme jaksoimme vielä hymyillä ja nauraen kertoa Gustun vaiheista ja majakkaseuran toiminnasta.

Illallakin tänne pääsee, tervetuloa.

Iloisia matkalaisia Helsingistä

Päivä oli työntäyteinen, mutta hauska ja huumorilla höystetty. Tutustuimme moneen mukavaan ihmiseen ja tarinaan. Vielä uimaan ja sitten täytyykin miettiä, missä ensi yön nukkuisi...Yläkerran +40C ei houkuttele, ehkäpä Matti-Myyrä antaa luvan nukkua kotikolonsa vieressä etupihalla.

keskiviikko 14.7.

Eilisen hyvän myynnin ja suuren asiakasvirran (53 kävijää) johdosta päätimme pitää kaupan ovet auki 24/7. Se kannatti. Ensimmäinen asiakas saapui paikalle taskulampun kanssa klo 01.45, ja kauppavastaava oli valmiina oven suussa.

Kauppavastaava valmiina palvelemaan asiakkaita 24/7

Aikaa jäi tänään ikkunaluukkujen puhdistukseen ja maalaamiseen, varjoinen ja ilmastoitu paikka (ainoa laatuaan) löytyi.

Ikkunaluukkujen puhdistusta maalauskuntoon

Toisen ikkunaluukun raspausta maalauskuntoon

Muutamama purjehtija ja yksi perhe kävivät omenapiirakalla ja kahvilla.

Vierailijoille maistui tarjottavat

Viikon kolmas omenapiirakka valmiina tarjottavaksi

Piia kerkisi taas leipoa ja valmistaa hyvät ateriat.

Tänään vietettiin hävikkiruokapäivää. Pyttipannua ja kasvissoserieskoja.

Illalla taas aivan tyyntä, lämpötila kohonnut +30C. Saunaa emme ole kertaakaan vielä lämmittäneet, miksiköhän?

torstai 15.7.

Aamu valkeni aurinkoisena ja tyynenä. Aamupalan jälkeen tarkastettiin eilisen maalauksen tilanne, josko päästäisiin tänään maalaamaan ikkunaluukkujen toiset puolet. Ei ollut maali vielä yön aikana kuivunut, joten maalaaminen jää odottamaan viikonlopun talkoolaisia. Koska remonttihommia ei ollut tarjolla, kiertelimme saarta, ihailimme linnoitusta ja kauniita maisemia.

Eilisen illan maalaukset saa kuivua vielä tämänkin päivän

Tänään ehdimme jo hieman ihastella raunioitakin

Ensimmäisiksi vieraiksi saimme tänään Majakkaseuran konkareita, joilta kuulimme monia mukavia tarinoita. Seuraavat vieraat saapuivat suppaillen Hangosta ja samaan kahvihetkeen saatiin vielä majakanvartijan Tiinan sukulaisia. Kahvia ja omenapiirakkaa nautittiin ulkona, turvavälit huomioiden.

Iloiset majakanvartijat Piia ja Tiina

Jos on rohkeutta ja taitoa, voi Gustuun tulla vaikka suppaamalla.

Vierailijoita nauttimassa kahvista ja omenapiirakasta, turvavälit huomioiden

Majakanvartija Tiinan sukulaisia vierailulla

Ruuhka-aika

Päiväkirjankirjoitus käynnissä

Iltapäivällä tuuli vihdoin heräsi ja puhalteli leppoisasti koko loppu päivän. Viimeiset vieraat kävivät meitä viihdyttämässä 20 aikaan illalla. Olipa taas mahtava päivä!

perjantai 15.7.

Viimeinen taivasalla nukuttu yö takana, tuulista ja sopivan viileetä. Raajaton lisko, vaskitsa, luikerteli polulla, pääskyset, myyrät ja heinäsirkat viettivät omaa yöelämäänsä.

Leppoisa on pihalla nukkua

Mahtava maisema heti herätessä

Talkooviikon työt jakaantuivat tasaisesti Piian ja Tiinan kesken, molemmat toimivat oppaina, remonttireiskoina, kauppiaina ja päiväkirjan kirjoittajina. Keittiömestarina ja leipurina Piia, tiskarina Tiina.

Ruokahuolto pelaa

Sinilevätilanne helpottanut eilisestä tuulen myötä. Laguuni jälleen kirkasvetinen, pohjoistuulta 8 m/s. Viikon ensimmäiset sadepisarat (3 kpl) klo 10.

Leppoisa kesätuuli

Helteinen viikko takana ja onnelliset talkoolaiset valmiina mantereelle. Paitsi, jaahas, Piia rupesi vielä leipomaan pullaa seuraaville eli Tiinalla viimeinen tiskivuoro edessä. Piia!!! Piti olla jo relax...!