23.7.2021
Perjantaiaamuna lähdimme Jyväskylästä kohti Hankoa kuuden naisen ja kahden auton voimin.  Ystäväporukastamme ainoastaan Tarja on ollut Gustulla aiemmin.  Reissu oli ollut niin hyvä,   että hän innoitti meidät muutkin mukaan Majakkaseuran jäseniksi ja talkoohommiin.   Matka sujui mukavasti  ja lounastauko pidettiin teemaan sopivasti Vääksyn Majakkapaviljongissa. Hankoon päästyämme hoidimme  kauppaostokset ja  pienen etsiskelyn jälkeen pääsimme täyttämään vesikanisterit. Meidät haki satamasta ”varavene”,   joten emme saaneetkaan avaimia kapteenilta. Onneksi  seuran talkoovastaava osasi auttaa meitä puhelimitse ja saimme vara-avaimen.  Kun ovet oli saatu auki ja tavarat ylös rannasta, nostimme Majakkaseuran lipun salkoon. Yhdessä tutustuimme saareen ja ihastuimme paikkaan ensi hetkestä alkaen. Tarja jo aiemmin saarella olleena perehdytti meitä muita saaren toimintatapoihin ja turvallisuusohjeisiin. Samalla kertailimme lauantain ohjelmaa ja suunnittelimme tarkemmin talkoohommia ja työnjakoa.  Iltapalaksi paistoimme  lettuja.  Toki myös saunoimme sekä  ihailimme ja valokuvasimme auringonlaskua ja punaisena loistavaa täysikuuta.

Perehtymistuokio

Letunpaistovuorossa Tuija

Kuvia napsittiin ympäri saarta ja ympäri vuorokauden

Täysikuu loisti noustessaan aivan punaisena

24.7.2021
Lauantain aurinkoinen ja tyyni keli houkutteli ensimmäiset vieraat saarelle jo ennen kymmentä. Juttelimme heille saaren historiasta ja  kauppakin saatiin  heti auki.  Vieraita poikkesi saaren rantaan omilla veneillä päivän mittaan lähes 30 ja välillä laiturissa oli melkein ruuhkaa.  Päivä kuluikin  pääosin vieraiden kanssa jutellen, kahvia keitellen sekä seuran toimintaa ja kaupan tuotteita esitellen. Yhteysalus Panda toi iltapäivällä 20 vierasta, joita varten leivottiin herkullista  omenapiirakkaa. Justiina kertoi vieraille saaren historiasta, minkä jälkeen nämä kiertelivät saarella ja tekivät ostoksia kaupassa. Vieraat vaikuttivat tyytyväisiltä ja yhtä  ihastuneille saareen, kuin me talkoolaisetkin. Illan viimeisinä vieraina saapui vielä kuuden maissa sukellusseura H2O:n  jäseniä. Heidän kanssaan vietimme mukavan iltahetken esitellen toimintaa molemmin puolin. Piirakkaa ja kahvia riitti heillekin ja mukaan alukseen lähti  myös ostoksia kaupasta. Toivottelemme heille "hylkyrikasta" sukeltelua Hauensuolessa.

Tarja -vuorovastaava huolehti, että kaikki viihtyivät ja hommat hoituivat

Marja vastasi kaupan siisteydestä ja toimivuudesta

Vieraille saarta ja sen historiaa esitteli Justiina

Sukellusseura H2O:n alus rantautumassa Gustulle

Vieraitten opastamisen ja kahvittamisen ohessa teimme  talkootöinä kurtturuusujen repimistä ja leikkaamista ranta-alueilta, ikkunaluukkujen ja -pielien maalaamista sekä kaupan järjestelyä ja inventointia.

Kurtturuusujen kimpussa Tuija Ja Päivi

Maalaushommissa Mervi ja Tuija. Ikkunaluukkujen paikalleen nostamiseen  saimme apua saarella vierailleilta mahdollisilta uusilta seuran jäseniltä :)

Lauantai-iltana  lämpötila  oli n. 20 astetta, tuuli tyyntyi ja kaskaiden siritys kuutamossa oli korvia huumaavaa. Oli vaikea uskoa, että olimme Suomen saaristossa. Ehdimme myös pitää  huolta talkoolaisten hyvinvoinnista mm. saunomisen, uimisen, herkullisen ruuan, meren yli kaikuvan naurunremakan, kasvonaamioiden ja joogailujen avulla. Nukkumaan maltoimme mennä vasta aamuyön tunteina.

Joogailua

Gustun haamut vai kasvohoitoa?

Söimme herkkuruokia koko viikonlopun. Pääkokkina hääräili Mervi.

Kylläpä meillä oli mukavaa ja kotoisaa

25.7.2021
Sunnuntaina nautimme aamiaista aurinkoisilla rantakallioilla ennen kuin inventoimme kaupan ja keittiön tavarat. Sitten olikin jo aika aloittaa  talon siivous ja paikkojen sulkeminen. Ulkokäymälää tyhjennettiin ja sauna pistettiin kuntoon seuraavan viikonlopun talkoolaisia  varten. Panda haki meidät takaisin mantereelle klo 13.  Talkooviikonloppu oli kokonaisuudessaan hieno kokemus ja keli aivan upea.  Gustu sukelsi sydämiimme ja todennäköisesti palaamme saarelle  tulevaisuudessa.