Sunnuntai 9.5. Punamultaa ja pääskysiä

Vuoro alkoi sunnuntaina 9.5. klo 14. Paikalle saapuivat Tuija (maalaus-, sauna- ja tietotekniikkavastaava), Outi (keittiö- ja kauppavastaava) ja jatkoi viikonlopusta Helena (vuoro-, opastus- ja tiskivastaava). Tätä päiväkirjaa kirjoiteltiin yhdessä ja vuorotellen.

Aivan aluksi siirrettiin kauppatavarat kammarissa kaupan puolelle, niin saatiin Tuijan petipaikka mahtumaan nurkkaan. Yritettiin saada tietokone toimimaan, mutta se oli viritetty toimimaan vain Märketin tukiaseman kanssa. Ohjeistusta ei siis saatu koneelta, eikä myöskään löydetty vintiltä tukiasemaa. Mutta: sauna lämpeni ja kolmesti käytiin uimassa. Tähteitä syötiin ja hyvää oli. Merikotka nähtiin.

Märketin tietokone teki turhan reissun Gustuun...

Ekaa kertaa majakkasaarella… paikka tuntui viehättävältä. Mitä kaikkea viikko toisikaan tullessaan? Osaisinko olla hyödyksi talon maalaamisessa tai muissa talkootöissä?

Meillä on mukava porukka, kolme samanhenkistä, toimeliasta naista. Sekä Hellu että Outi ovat velhoja keittiössä, minä keskityn nuorimpana fyysisempiin hommiin. Kuka osaisi pilkkoa saunapuita...se jää nähtäväksi.

10.5. Maanantai

Aamulla oli sadevesitynnyri täynnä. Jee, saunaan ei enää tarvitse viedä makeaa vettä!

Myyntipöydät laitettiin kuntoon aamupäivällä. Tehtiin tänään hieno kauppa majakkaseuralle. Tuli ihan mieleen lapsuuden kauppaleikit. Järjesteltiin tavarat pöydille ja samalla inventoitiin niiden määrät. Löytyi myös paljon vanhoja ”marinoitavia” majakkakalentereita. Asiakkaita ei ollut..

Ja tässä laatikossa on...

Paidat telineessään

Tuija ja Outi viimeistelevät myyntipöydät.

Iltapäivällä joku totesi: pihalla seisoo mies! Meille tuli kiire pukeutua säädyllisiksi ja mennä kyselemään millä asialla mies mahtoi olla. Metsähallituksen miehiä oli lopulta kolme ja he halusivat vain tutkailla lintujen pesintää eri saarilla. Eivät kaivanneet kahvia eikä pullaa, mikä olikin oikein hyvä, koska omenapiirakan leivonta oli siinä vaiheessa vasta suunnitelmissa. Gustu oli eka paikka jossa kävivät.

Inventointiin kertisastiat kammarin nurkasta.

Kertakäyttöastiat laskettu. Vieraat saavat tulla.

Illemmalla saunan ja 2 uintireissun jälkeen syötiin oikein hyviä uunijuureksia ja jälkiruuaksi Outin tekemää herkullista omenapiirakkaa NAM! Piirakkaa riitti myös pakastimeen.Sitten alettiin lyödä korttia ja olipa onni, ettei pelattu rahasta, koska Hellu rökitti meidät pahanpäiväisesti. Toiveissa oli ihailla kaunista auringonlaskua, mutta pilvipahanen peitti näkymät.

11.5. Tiistai

Yöllä nousi navakka tuuli, joka hajotti pilvet. Se tarttui myös konehuoneen ikkunaluukkuun, jonka paukutukseen seinän takana nukkuva Helena havahtui useita kertoja.

Aamutyrskyt

Ihanat banaaniletut

Keittiövastaavamme Outi oli loihtinut meille herkkuaamiaiseksi banaanilettuja.

Tuulen tyyntymistä odotellessa täytettiin virallinen inventaariolista. Huomattiin ikkunasta, että talon alla, kammarin ikkunan kohdalla pesii isokoskelo.

Onhan kaikki tuotteet nyt kirjattu lomakkeelle?

Rannikkoasemat ja ennuste tiesi kertoa, että etelästä tuulee koko päivän 14m/sek ja puuskissa 15m/sek. Ei mennä telineille seiniä rapsuttamaan eikä maalaamaan. Annen vinkistä siirsimme keittiön kaapin päällä olevan pahvisen laatikon syrjään ja sieltä takaa löytyi kadonnut tukiasema. Salasana tuli onneksi sähköpostiin, niin ei tarvinnut tikkaita hakea.

Puut halottiin kahden kirveen tekniikalla.

Päivän ulkoiluna pilkoimme aluksi saunapuita ja Outi keräsi lasinpaloja rinteestä. Kävimme kierroksella saaren ympäri ja näimme matkalla kaksi rantakäärmettä (keltaiset pilkut) ja yhden mustan käärmeen.

Rantakäärme kiepillä

"Äkkiä pakoon!" Musta kyy luikerteli pakoon

Maksupääte testattiin Annen opastuksella  ja varmistettiin, että kuittirullia on tarpeeksi. Laitettiin se kauppaan virtaan kiinni. Gustavsvärnin saarella havaittu tänään 3 tukkasotkeloa, jotka viihtyvät sisätiloissa tuulelta suojassa ja käyttävät ravintonaan suolaisella ja makealla täytettyjä lettuja. Kyseessä on melko harvinainen laji.

12.5. Keskiviikko

Klo 2:30 heräsi konehuoneessa yöpyvä Helena outoon piipitykseen. Maksupääte valitteli, ettei saanut raporttia lähetettyä. Piipitys lakkasi virtajohdon irrotuksella.

Havaintoja aamulla: ensimmäiset pääskyt olivat saapuneet Gustuun, kesä on tullut. Tuuli on alle 10 m/sek ja sääennuste lupaa iltapäiväksi 12 astetta lämpöä. Tuija pääsi vihdoinkin maalaamaan seinää punamultamaalilla.

Ergonominen maalausasento

Iltapäivällä tukkasotkelot joutuivat pariin otteeseen reviiritaisteluun linnoitustaan puolustavien rantakäärmeiden kanssa.  Molemmat osapuolet väistivät, vaikea tietää kumpia pelotti enemmän.

Laiturille ei itätuuli osunut ja iltapäivän aurinko houkutti meidät ottamaan aurinkoa saunan lämpiämistä odotellessa. Kohotimme varpaat paljaina kuohumaljat🥂 kesälle. Sitten saunottiin ja välillä pulahdettiin tosi raikkaaseen veteen - useita kertoja.

13.5. Helatorstai

Aamu oli lämmin ja tuuli tyyntynyt.

Lähes peilityyni meri

Ennen maalaustöitä varmistettiin telineet

Kun maalaus alkoi, nousi itätuuli 11m/sekunnissa ja riepotti välillä pensselistä maalia pitkin seinää ja ikkunalautoja. Maalarimme Tuija onneksi pysyi telineellä. Pääskyset suunnittelivat pesää räystään alle keittiön ikkunan kohdalle. Rouva rantakäärme lämmitteli kiepissä lipputangon juurella nurmikolla. Villiyrteistä makoisat ruohosipuli, nokkonen ja isomaksaruoho viihtyvät Gustussa. Poimittiin ruokaan niitä kaikkia.

Ylhäältä aloitettiin...

Viimeinen alue työn alla, klo 10.30.

Valmista tuli!

Pensselit pesty ja seinän maalaus valmis klo 11. Punamultamaalia meni n. ¾ purkillista. Tuijalle meiltä muilta lämpimät kiitokset ja kunniamaininnat, hienosti urakoitu!

Kello kahden maissa rantautui Gustuun pikaiselle tutustumiskäynnille kaksi nuorta miestä pienellä moottoriveneellä, eivät halunneet opastusta eikä kahvia.

Olivat myös tavanneet rouva Rantakäärmeen saarikierroksellaan.

Gustuun pääsee monella tavalla. Ystävä JP oli tutkinut nettiä ja löytänyt vastauksen: ”Google neuvoo ajamaan Hankoon ja hyppäämään Paldiskin lautalta 27 minuutin kohdalla. Uintimatkan pituutta ei mainita”.

Herkullisen kaunis perunasalaatti

Iltapäivällä saunottiin pitkään, olihan viimeinen ilta Gustussa tällä kertaa. Laiturille ei tuullut, siksi tukkasotkelot nauttivat virkistävän pulahduksen jälkeen saunajuomia siellä ja jutustelivat kokemuksestaan: ”Ihana tapa aloittaa kesä. Saunassa on hyvät löylyt. Sää suosi koko viikon. Työtä ja lomaa oli sopivasti. Mukavaa seuraa. Herkullista ruokaa. Lintuja, laivoja ja purjeveneitä riitti seurattavaksi. Käärmetietous lisääntyi.”

Illalla saimme laituriin yöksi purjeveneen, jossa oli nelihenkinen perhekunta.

Huomenna perjantaina siivotaan ja illansuussa lähdetään kotiin.