Kuulin taannoin ystävältäni hänen liittymisestään Majakkaseuraan, ja että hän oli lähdössä viikonloppumatkalle Gustavsvärnin ja Bengskärin majakkasaarille. Innostuin heti itsekin, selvitin mahtuisiko matkalle vielä mukaan ja sitten ei muuta kuin tuumasta toimeen!

Perjantaina jo junamatkalla naamat loistivat kuin Hangon keksit lähestyessämme Suomen eteläisintä kaupunkia. Yhdysalus Hangosta Gustavsvärniin oli sovitusti odottamassa 17 henkistä seuruettamme satamassa. Järjestäjät Mirka ja Anne-Mari ottivat meidät lämpimästi vastaan ja suuntasimme keulan kohti majapaikkaa. Kauniille Gustulle saavuttuamme saimme pienen alkuinfon säännöistä ja seuraavaksi ryntäsimme valitsemaan makuupaikkaa yläkertaan. Makuupussin alle oli mahdollista saada jopa paksuhko patja sekä tyyny, ei siis neljän vain miljoonan tähden hotelli!

Ruoat tehtiin alusta loppuun yhdessä ja ensimmäisenä iltana söimme tunnelmallisesti miltei pelkästään kynttilän valossa ja ruoka oli erittäin maittavaa. Ehdin jo itse ennen illallista mittailla saarta ristiin ja rastiin sekä nauttia kauniista iltaruskosta, että laineiden liplatuksesta. Mukavaa oli myös tutustua uusiin ihmisiin ja kuulla heidän tarinansa Majakkaseuraan liittymisestä, ne kirvoittivat monta hyvää keskustelua viikonlopun aikana. Illalla auringon laskettua, sekä hämärän noustua, hampaiden pesu tähtitaivaan ja linnunradan alla oli suorastaan mykistävää…aivan unohtumaton kokemus!

Aamut olivat maagisia; muiden vielä nukkuessa käyskentelin rantakalliolla yksinäni ja katselin auringonnousua sekä hitaasti näkyvistä hiipuvaa kuun sirppiä. Taivaanrannan värit välkkyivät pastellinsävyissä, ja maailma vaikutti hiljaiselta. Läheisellä luodolla merimetsoparvi päivysti ulappaa sulassa sovussa ja osoitti nokallaan tuulen suunnan.

Aamu Gustussa

Lauantaiaamu alkoi puuskaisena mutta aurinkoisena. Tukevan aamupalan jälkeen lähdimme merimatkalle kohti Bengtskärin majakkasaarta. Merenkäynti oli kovaa, mutta onneksi kokenut kippari luotsasi meidät turvallisesti maihin. Bengtskär tarjosi meille huikean luonnonnäytelmän aaltojen noustessa, rantakallioihin osuessaan, aina moneen metriin saakka! Saimme pienen opastuksen saaren historiaan sekä majakan sisätiloihin, lounaaksi oli kalakeittoa sekä tuoretta pullaa, ah! Saari hyvästeltiin hieman haikeasti mutta onnellisina hienosta päivästä.

Tyrsky Bengtskärissä

Majakan torni näkyi vielä pitkään horisontissa matkatessamme taas takaisin Gustulle. Illan kruunasi löylyt puusaunassa mistä oli näkymä suoraan ulkomerelle. Köydellä ilmaan hilattava ämpärisuihku oli mieluisa yllätys ja meriveden huuhtelemat hiukset tuntuivat tavallista pehmeämmiltä.

Sunnuntaina tehtiin Mirkan ja Anne-Marin toimesta saarikierros ja kuultiin myös saaren historiasta. Kaunis aurinkoinen – jopa helteinen – syyskuun aamu suosi meitä, kun kiertelimme rantakallioilla ja ihastelimme mm. satojen korvameduusojen kokoontumista rantavesissä.

Korvameduusa

Loppusiivouksen jälkeen lähdimme kotimatkalle monta ihanaa kokemusta ja ystävää rikkaampina. En tiennyt mitä odottaa retkeltä, mutta sain paljon enemmän elämyksiä kuin olisin voinut koskaan kuvitellakaan…palaan varmasti ja osallistun jatkossakin retkille!

Gustavsvärnin majakka

Kiitos kaikille kuvissa esiintyville, kuvansa jakaneille ja muille mukana olijoille!

Kuvat: Jonna Hyttinen ja Anne-Mari Pylkkänen

Teksti: Jonna Hyttinen