Vko 32: Retki-joogaviikonloppu 07.08-09.08.2020

pe 07.08.
Iltapäivällä aurinkoisessa lämpimässä säässä Pandalla lähti Hangosta 12 hyväntuulista majakkaseuralaista (Katrianne, Sirpa ,Heli Vat., Teija, Katja ,Rina , Päivi ,Heli Vah. ,Reetta, Sari, Sinikka, Raija) Gustuun hoitamaan itseään joogalla, pilateksella,ihanalla meriympäristöllä sekä kaikella muulla hyvällä, mitä Gustu tarjoaakin .

Seuran pj Anne oli mennyt jo päivällä tekemään valmisteluja, mm. ostanut ja vienyt ruuat, ja hän hoitikin koko viikonlopun ajan keittiöpuolen. Raija piti jooga-ja pilatestunnit talkootyönä puoliammatillisilla taidoillaan.

Saareen saavuttuamme asetuttiin taloksi, tutustuttiin saareen (mukana oli monta ensikertalaista).Sitten nautittiin Annen loihtima herkullinen illallinen upealla merinäköalapaikalla iltaauringon lämmössä. Iltajoogana oli rentouttava, hyvän unen antava Yin-jooga, ja se mahduttiin hyvin tekemään laiturilla. Laineiden hidasrytminen liplatus auttoi myös rentoutumisessa.

Saunan lämmössä, kehoa sekä mieltä hyväilevissä löylyissä rento, hyvä olo vielä vahvistui. Ja ihanalta tuntui käydä välillä virkistymässä raikkaassa merivedessä. Illan kruunasi komea kuutamo kuunsiltoineen, ja Pohjantähti, joka loisti kirkkaana paikallaan. Vielä ihmeteltiin voimakkaasti valaistua Russaröta. Se näytti kuin pieneltä kylältä kirkkaassa iltavalaistuksessaan.

la 08.08.
Aurinko helli lämmöllään kun aamulla laiturilla aloitimme joogatuntimme Aurinkotervehdyksellä. Aurinkoa tervehdittiin useita kertoja, ja sen jälkeen tehtiin muita kevyempiä ja myös vaativampia joogaharjoitteita.
Tunnin jälkeen pulahdus raikkaaseen meriveteen ja Annen valmistama maittava, terveellinen aamiainen.

Lyhyen vapaan jälkeen “Pikkupilates” klo 12. Samaan aikaan myös Poker Run -kisaveneet starttaisivat Hangosta. Valmistauduimme kovaan meluun, hiljaisuuden rikkoutumiseen, mutta ehkä myös mielenkiinnolla näkemään näiden huippunopeiden “ökyveneiden” kiitämistä pitkin merenpintaa. Kisa ei päässyt alkua pitemmälle; vain muutaman veneen nopeustarkistuksien mittauksiin, kun saimme tiedon, että oli tapahtunut paha onnettomuus kahden veneen törmättyä yhteen. Kisa muuttui surujuhlaksi, kun vähän myöhemmin selvisi, että yksi ihminen oli kuollut ja toinen loukkaantunut ilmeisen vakavasti. Myöhemmin julkistettiin surullisena uutisena, että menehtynyt oli 13-vuotias tyttö ja loukkaantunut hänen sisarensa. Perhettä ja lähipiiriä kohtasi suuri suru.

Annea autettiin keittiöhommissa sen mitä joogaamiselta ehdittiin. Anne hoiti ruuanlaiton, leipomisten ym.ohessa myös turistien opastukset ja ehtikin saunan lauteille vasta iltahämärissä. Iltapäivällä oli “yleisön pyynnöstä” täystunti helteistä hikistä pilatesta , sen jälkeen pulahdus virkistävässä meressä ,ja sitten taas nautittiin Annen herkullisesta pasta-ateriasta monine lisukkeineen.

Enne ilta-Yin-joogaa osa saunoi, osa vasta joogan jälkeen. Lämmin ilta tuuditti rentoutuneet, väsyneet joogit pehmeään syvään uneen. Päivän aikana oli tehty useita havaintoja saarella asuvasta minkistä. Iltauinnin aikana näimme sen kulkemassa pitkiä aikoja laiturin molemmin puolin kivikossa pohjoisesta etelään. Ei näyttänyt enää “vierastavan” meitä. Onkohan jo kesyyntymässä? Liekö pistänyt poskeensa vielä viime kesänä saarella oleskelleiden kahden valkoposkihanhiparin pikkupoikaset, kun niiden lukumäärä väheni, ja tänä keväänä ehkä jo munat popsinut? Hanhipariskunnat muuttaneet turvallisemmille pesimäpaikoille.

Ihmettelimme kun Merivartioston Turva-alus oli ankkuroitunut väylälle lähellä Gustun rantaa ja kävi la alkuiltapäivästä apumoottoreilla koko ajan aina lähtöömme saakka .Moottoriäänen hurinaankin tottui keskittyessämme joogaliikkeisiin. Muistan, että Turva on ollut siinä ennenkin pitkiä aikoja redillä , esim. miehistön vaihtojen , heidän vapaapäivien vieton , huolto-ym. tehtävien takia, ja silloinhan sähköä tarvitaan. Jos miehet sattuivat katsomaan Gustun laiturille päin, ihmettelivät varmaan rukoilevaa joukkoa tai Happy Baby- asennossa keinuttelevia naisia.

su 09.08.
Aloitimme aamun tervehtimällä Aurinkoa ja sieltähän se tulikin ohuen pilviharson takaa täyteen loistoonsa. Jatkoimme monipuolisesti kehoa ja mieltä hoitavilla jooga-asanoilla, joukossa oli vaativampiakin.

Virkistävien uintien jälkeen nautimme Annen valmistaman loistavan meriaamiaisen. Herkullisten lettujen maku maistuu vieläkin suussa.

Loppusiivoukset hoidimme talkoovoimin. Anne opasti vielä muutamaa saarelle tullutta veneseuruetta.

Klo 13 Panda saapui hakemaan. Laiturille asteli nyt tyytyväisiltä ja rentoutuneilta näyttäviä seuralaisia. Selät muistuttivat suoruudessaan jo lähes Gustun majakkaa. Pandan irtauduttua laiturista kohti Hankoa, vilkutimme ihanalle Gustulle kiitokset ihanasta viikonlopusta, joka puolestaan huiskutti: Nähdään pian!