Kirkkonummen Kallbådan majakka 100 vuotta


Tiistaina 15. joulukuuta vietetään Suomenlahdella historiallista hetkeä: Kirkkonummen punaisen Kallbådan majakan valon sytyttämisestä tulee tuolloin kuluneeksi tasan sata vuotta. Juhlan kunniaksi majakka miehitetään ja siellä sytytetään valoja – itse majakan valo siirrettiin muutama vuosi sitten viereiseen tutkamastoon.
Valo sytytettiin 15.12.1920 hieman keskeneräisen majakan huipulle. Majakkarakennus valmistui täydellisesti vasta 28.6.1921 ja miehitettiin sen jälkeen. Majakan väliaikainen lyhtykoju vaihdettiin vielä 1922 Suursaaresta tuotuun kojuun ja linssiin, jolloin valon teho kolminkertaistui.
Kallbådan majakka rakennettiin aikoinaan uuden 7.9 metriä syvän väylän päähän ohjaamaan laivat Rönnskärin majakan sivuitse Porkkala-Helsinki-väylälle. Tätä Kallbåda-Rönnskär-Helsinki –väylää tarvittiin kovina ja jopa normaaleina talvina turvaamaan merikuljetukset Helsinkiin. Harmajalta Helsinkiin tulevaa väylää ei tuolloisilla jäänmurtajilla pystytty pitämään auki ja Helsinki oli usein jäiden saartama jopa vuodenvaihteesta vappuun saakka. Ahtojäiltä suojassa ollut Porkkala-Helsinki väylä tarjosi hyvän vaihtoehdon laivaliikenteelle, vaikka jäänmurtajia tarvittiin silloinkin.
Kallbådan majakka oli Suomen ensimmäisiä betonirakennuksia, ja rakentamisen kannalta yksi vaativampia omana aikanaan. Majakka valmistui äärimmäisen pienelle luodolle käyttökuntoon noin puolessa vuodessa.

Seuraa tilaisuutta Suomen Majakkaseuran ja Suomen Majakat Facebookissa:

https://www.facebook.com/search/top?q=suomen%20majakat

https://www.facebook.com/search/top?q=suomen%20majakkaseura

Jaa tämä somessa

Scroll to top
Skip to content