Lauantai 14.5.2022

Matkaanlähdön aika. Onneksi saimme perjantai-iltana tiedon, että kello 06:00 lähtö muutettiin lähtemään kello 7:30. Sää suosi meitä ja pääsimme rantautumaan pohjoissatamaan onneksemme, koska meillä oli meillä niin paljon tavaraa tuotavana. Tuuli nousi iltapäivällä eikä rantautuminen olisi enää onnistunut.

Kaiken sen tavaran roudaamisen jälkeen joimme edellisen ryhmän keittämät kahvit. Pekka teki Karoliinan kanssa turvallisuuskierroksen. Päiväkahvien jälkeen Pekka rälläköi kannen pois uudesta roskatynnyristä.

Pekka rälläkoi tynnyriä, kuva Ilkka S.

Ehdimme myös modifioida Makasiinin puoleista Biolania. Illalla nautimme aurinkoisesta luodostamme. Karoliinan harmiksi hylkeitä ei ole näkynyt lainkaan. Merikotkan ylilento on nähty.

Sunnuntaina 15.5.2022

Päivämme alkoi kaurapuurolla ja jatkui monella pannullisella kahvia. Pekka ja Anne tarkastivat huonosti vetäneen saunan lattiakaivon. Syy oli hieman väärin asennettu vesilukko, alla kuva siitä mikä on sen oikea asento lattiakaivossa. Varmuudeksi lattiakaivo rassattiin ja liotettiin ruokasoodalla ja kuumalla vedellä.

Saunan lattian vesilukon oikea asento, kuva Anne B ja muokkaus Ilkka S.

Anne teki inventaariota ylämakasiinissa ja löysi kaksi vanhaa peltisistä työkalupakkia täynnä hylsysarjoja.

Vanha työkalupakki, kuva Anne B
Välivaihe, kun pora petti, kuva Ilkka S.

Ylämakasiinista löydettiin myös sopivan kokoinen vanha levy, josta tuunattiin “naulakko” hylsyille. Paula pääsi harjoittelemaan kädentaitojaan.

Lopputulos, kuva Ilkka S.

Lounaaksi syötiin porkkanalättyjä ja samalla halusimme testata palohälyttimen toiminnan.

Kuva Paula L.

Ilkka on ottanut auringonpilkkuakin tarkempia kuvia eri kohteista. Anne kävi kuvaamassa vedenalaista elämää.

Kuva Ilkka S.
Eteläsatama vedenrajasta, kuva Anne B

Maanantaina 16.5.2022

Päivä alkoi tuulisesti.

Päivän tyrsky ja pariskunnat etelän puolella, kuva Ilkka S.

Aloitimme päivän maalaamalla Lilla Märketin ovilaudan punaiseksi. Talvi oli vienyt yhden ovilaudan mennessään.

Pekka ja Paula maalasivat Lilla Marketin uusittua ovilautaa, kuva Ilkka S.

Seurasimme lapintiirojen touhuja ja haahkan pesintää.

Hm… tässä tapahtuu, kuva Ilkka S.
Haahkaemo pesässään, kuva Ilkka S.

Nostimme tänään lipun salkoon, edellinen talkooviikko otti lipun alas kovan tuulen vuoksi.

Pekka lipunnostossa, kuva Karoliina K.

Karoliina otti tehtäväkseen maalata Helikentän rajat ja turvaviivan.

Myös Karoliina osallistui maalauspäivään. Kuva: Ilkka S
Helikentän rajat ja turvaviiva tuoreella maalilla, kuva Anne B.

Tänään teimme uunissa valmistettavia herkkuja, karjalanpiirakoita, pullaa ja perunankuorisipsejä.

Totiset miehet perunankuorimistehtävässä, kuva Anne B.
Karjanpiirakoita, kuva Ilkka S.
Kanelipitko, kuva Ilkka S.

Pekka työsti työkalua rälläkän terän vaihtoon.

Pekka sahaamassa, kuva Karoliina K.

Päivän paras lintuhavainto oli merikotka etupihalla vaanimassa haahkoja. Ei ehditty kuvaamaan.

Kuva Anne B.

Tiistai 17.5.2022

Tiistaipäivä valkenee aurinkoisena, hyytävä pohjoistuuli seuranamme noin 10 m/s vauhdilla, lämpötila 4,5 asteen tietämillä. Päivän urotyönä Pekka rakensi uuden pöydän alamakasiinin oven vierestä kadonneen pöydän tilalle. Uusi pöytä valmistettiin mittatilauksena sellaiseksi, että pöytä mahtuu alamakasiinin ovesta sisään.

Pekan käsissä valmistui uusi pöytä. Kuvat: Ilkka S.

Päivän sankariteot eivät päättyneet tähän: Ilkka lupautui tiskaamaan hyytävästä tuulesta huolimatta.

Ilkka tiskasi urhoollisesti pohjoistuulessa. Kuva: Paula L.

Eilen aloitetut maalaustyöt jatkuivat pitkin saarta rajamerkintöjä vahvistaen, kun Paula ja Karoliina maalasivat merkkejä tuulta uhmaten. Nyt kelpaa vierailijoiden saapua ihmettelemään rajamerkkejä!

Paula ja Karoliina täydessä suojavarustuksessa. Kuva: Ilkka S.
Kallion kompassi hohtaa uudessa maalissaan, kuva: Paula L.

Lämmittävä keittolounas maistui kylmässä säässä, myös loput riisipiirakat eiliseltä katosivat parempiin suihin.

Linssikeitto, jota myös paatuneet lihansyöjät kehuivat. Kuva: Ilkka S.
Kyökissä oli helppo viihtyä viileänä päivänä. Kuva: Ilkka S.

Anne touhusi päivän majakan ylämakasiinissa, jonka hän siivosi perinpohjaisesti. Romutavaraa riitti poistettavaksi.

Anne tyhjensi ylämakasiinia romusta. Kuva: Anne B.

Saaliiksi saatiin esimerkiksi tilpehöörilaatikko, josta löytyi käsintaottuja nauloja sekä mysteerisiä posliiniesineitä, joita ryhmämme ei varmuudella tunnistanut.

Ylämakasiinin raivaamisen satoa. Kuva: Anne B.

Vetoamme tietävämpiin lukijoihimme: mitä ovat nämä kuvassa näkyvät esineet?

Ylämakasiinin mystiset posliiniesineet pesun jälkeen. Kuva: Anne B.

Toukokuinen Märket todella tarjoaa seurattavaa lintubongareille. Päivän saaliina oli muun muassa tyllejä, haahkoja sekä ainakin satakunta tiiraa. Lapintiiroilla on pariutumiskausi kuumimmillaan ja tiirakalliolla käy kuhina.

Tiirojen lemmenhetki kaverin siipien suojissa, kuva: Ilkka S.
Kauden ensimmäinen vieras, tylli, tuli kävellen Ruotsin puolelta rajaa. Kuva: Ilkka S.

Talkooporukkamme onneksi tuulensuunta alkoi illansuussa vaihtua ja tuuli laantua, eli pääsimme nauttimaan ilta-auringosta leppeämmässä säässä. Kesä lähestyy: kumiveneen viereisessä satama-altaassa veden lämpötilaksi mitattiin illalla 10,5 astetta.

Edit 18.5. PS. mysteeriset posliiniesineet on tunnistettu sähköjohtojen posliinisiksi eristeiksi.

Keskiviikko 18.5.2022

Huraa, tuulen suunta on vaihtunut! Eilisen hyytävästä vihurista on tänään jäljellä muisto vain, tuuli nimittäin kääntyi etelätuuleksi ja aurinko lämmitti majakan edustalla niin, että talkooväki viihtyi ulkona lyhythihaisissakin. Näin nopeasti ne olosuhteet merellä muuttuvat. Tuulen suunnan vaihduttua Paula sai maalattua viimeisenkin rajamerkin, joka vielä eilen jäi tyrskyjen alle.

Lippu ajautui aivan rullalle tangon ympärille. Kuva: Anne B.

Päivän työlistalle sisältyivät myös huussin tyhjennys sekä ylämakasiinilta löytyneiden romujen roudaaminen alas vinssin avulla.

Ylämakasiinin tyhjennystä. Kuva: Anne B.

Tuvassa, keittiössä ja radioamatöörien huoneessa ilmanvaihtoventtiilit vaihdettiin uusiin, säädettäviin malleihin.

Majakan ilmanvaihtoventtiilit vaihdettiin säädettäviin malleihin. Kuva: Anne B.

Koska sää helli talkooväkeämme, avasimme talkooviikkomme grillikauden ja nautimme lounasta ulkona.

Grilli kuumana. Kuva: Pekka S.
Lounas katettiin ulos aurinkoon. Kuva: Pekka S.

Kesken lounaan havaitsimme liikettä horisontissa: lähestyvä alus! Olimme pitkin viikkoa toivoneet majakalle vierailijoita, ja tänään toiveemme täyttyikin, sillä saimme saarelle kevään ensimmäisiksi vierailijoiksi peräti kuuden hengen porukan Rajavartiolaitokselta. Ryhmän neljä kadettia olivat ensi kertaa Märketillä ja tutustuivat majakkaan. Vierailijat saivat pullakahvit auringossa ja majakkatuotteetkin kävivät kaupaksi.

Rajavartiolaitoksen alus lähestymässä Märketiä. Kuva: Ilkka S.
Kauden ensimmäiset vierailijat iloisen talkooväen seurana. Kuva: Ilkka S.

Keittiössä loihdittiin jälleen maittavia luomuksia: uusi satsi tuoretta pullaa, maukkaita sämpylöitä ja omena-päärynäkompottia. Kelpaa seuraavienkin vieraiden saapua. Illalla lämmitettiin vielä tunnelmallinen Märketin sauna ja nautittiin lempeistä löylyistä ja lämpöisestä tuulenvireestä, iltayhdeksältä lämpömittari näytti yhä peräti 14 lämpöastetta. Porukan uskaliain uimari Paula kävi viilentymässä Modersmagenissa, joka Paulan mukaan tarjoaa loistavan uintimahdollisuuden, vaikka vesi olikin matalalla.

Torstai 19.5.2022

Tuulen suunta on jälleen vaihtunut, eilisen biitsikelit vaihtuivat viileisiin tuuliin ja auringonpaisteesta huolimatta lämpöasteet puolittuivat. Tänään päätimme maalata viimeisetkin luodolta löytyneet rajamerkit sekä eteläsataman linjamerkit, jotta kaikki maalaustyöt on saatu hoidettua ennen vierailijakauden alkua.

Viimeinen rajamerkki uudella maalilla. Kuva: Anne B.

Lisäksi kävimme harjoittelemassa perämoottorin käyttöä ja poijulle ajoa.

Pekka opetti moottoriveneilyn saloja Karoliinalle. Kuva: Ilkka S.
Kapteeni elementissään. Kuva: Paula L.
Maakravut jäivät vahtimaan ja valokuvaamaan veneilyopetusta. Kuva: Paula L.

Viileän kelin vuoksi vietimme tänään varsin rauhallisen päivän. Panostimme hyvään ruokaan ja saattekin nauttia lukuisista ruokakuvista. Lounaalle keittiövastaava Karoliina pyöräytti pöytään feta-pinaattipiirakan. Illalliselle kaavaillun perunamuusin tekotapa tuntui jakavan talkooväen kahteen leiriin (perinteisellä perunasurvimella tehty vs. sähkövatkaimella vatkattu). Loppujen lopuksi pääsimme nauttimaan Pekan perinteisen tyylin muusista paistetun kalan kanssa.

Perunasavotta hoitui aurinkoisessa säässä. Kuva: Ilkka S.
Lounaspiirakkaa, kuva: Ilkka S.
Pekka valmistamassa OIKEAOPPISTA perunamuusia. Kuva: Karoliina K.
Illallinen on katettu. Kuva: Karoliina K.

On tämä upea luoto. Aika kulkee kuin siivillä jo ihan vain aaltojen loisketta katsellessa. Aika kuluu myös tiirojen ja haahkojen vilskettä seuraten, sekä talkooväen alati levottomammiksi käyviä juttuja kuunnellen. Kummasti tämäkin talkooviikko alkaa lähestyä loppuaan.

Haahkan ja tiiran lento ikuistettuna. Kuva: Ilkka S.

Perjantai 20.5.2022

Viimeisenä talkoopäivänämme saarelle puhalsi koillistuuli eli majakkaa ei paljon lämmitelty (viikon ensikertalainen Karoliina kokeili kyllä tuuriaan ja savuisen huoneen tuulettamiseksihan se meni). Kirkkaalla säällä ihmettelimme muuttunutta näkymää Ahvenanmaan puolen horisontissa: talven aikana Eckerön Marbyöniin on nousseet uudet tuulivoimalat, jotka näkyvät majakallemme asti.

Kunnostustöitä riitti tällekin päivälle. Tänään korjattiin viemäriputken supistusputki sopivan kokoiseksi.

Pekka fiksaamassa viemäriputkea. Kuva: Anne B.
Pekka ei kaihda ahtaitakaan työoloja. Kuva: Anne B.

Lisäksi on tehty luettelo ylämakasiinin koneista sekä tietenkin loppusiivous.

Meillä kävi tuuri ja saimme heti tänään jo toisen vierailijajoukon saarelle. Märketille saapui joukko Saaristomeren sukeltajia, jotka olivat sukeltaneet Märketin läheisyydessä sijaitsevalle S/S Belliverin hylylle ja seuraavaksi he suuntaisivat etsimään Hesperiuksen hylkyä. S/S Belliver oli englantilainen rahtilaiva, joka katosi miehistöineen matkalla Porista Plymouthiin syyskuussa 1909. Hylky ehti olla kateissa liki 90 vuotta. Hesperius taas ajoi karille Märketin lähellä vuonna 1884.

Saaristomeren sukeltajat saapumassa Märketille. Kuva: Ilkka S.

Muun touhuamisen ohessa ihmettelemme, mihin talkooviikko oikein jo meni. Saisipa tätä aaltojen loisketta ja tiirojen kuorolaulua vietyä vähän kotiinkin matkamuistona. Loppupäivän valmistelimme seuraavan aamun lähtöä varten, tiedossa olisi tuulinen aamu eli vuoronvaihto poijun kautta.

Tiiroilla riittää pesimäkauden alkuun tekemistä. Kuva: Ilkka S.

Viimeisen iltamme kunniaksi tuuli tyyntyi lähes olemattomiin 1 m/s ja taivaanranta tarjosi mitä hienoimman pastellinvärisen auringonlaskun. Näissä tunnelmissa talkooviikon 20 majakanvartijat kiittää ja kuittaa: toivottavasti taas tavataan pian Märketillä.

Talkoot on ohi. Kuva: Ilkka S.