la 30.5. ja su 31.5.2020

Saavuimme lauantaina Maarianhaminaan, mutta liiallisesta pohjoistuulesta johtuen jouduimme lykkäämään majakalle lähtöä kaksi päivää. Odottelimme kelien tyyntymistä Mellanössä venekuskimme Fredrikin isän Hildingin lomamökillä. Puitteet olivat erinomaiset, rantasauna lämpeni molempina iltoina ja aurinko paistoi täydeltä terältä. Naapurit tempoivat 15 kilosia lohia useita illassa.

Sunnuntaina konkarit Anne, Kimmo ja Jori esittelivät ensikertalaisille, Kirsille ja Tiinalle Ahvenanmaata autokierroksella, kävimme mm. Kastelholman fantastisessa linnassa (tai ulkopuolella, näin korona-aikana).

ma 1.6.2020

Mutta maanantaina vihdoin päästiin klo 12 starttaamaan Märketille Käringsundista! Frederikin Sefyr-venettä pakattiin vähintäänkin 45 minuuttia, olihan kauden ensimmäinen talkooviikko alkamassa ja kamaa sen edestä. Matkalla näkyi hylkeitä ja merikotkia. Mukana oli myös sukeltajamme Erkki, joka laittoi Eteläsataman poijulle uuden köyden pohjapainoon. Ruotsin ja Suomen merirajaa tarkkaileva rajavartiosto ilmestyi veneemme viereen huomaamatta, he tarkastivat, että olimme oikealla asialla. Ruotsin ja Suomen välinen raja on tällä hetkellä erityisvalvonnassa, huviveneilijät käännytetään rajalla takaisin.

Frederik ja yksi kymmenistä lasteista.

Pääsimme rantautumaan etelän puolelta, ankkuroiduimme poijupaikalle, ja tyynessä kelissä rantautumaan Sefyriltä Märketille kumiveneellä. Monen monta kertaa sai Fredrik suhata edes takaisin, kaikki kymmenet nyssäkät, vesikanisterit ja dieselit oli saatu kuljetettua. Lapintiirat lukuisine pesineen toivottivat meidät tervetulleiksi ja aloimme asettumaan majakaksi.

ti 2.6.2020

Turvaköyden asennus

Aamupuuron jälkeen jatkettiin majakkakauden aloituspuuhia. Jori ja Kimmo asensivat turvaköyden, jota alkoivat pääskyset alkoivat samantien käyttämään hengailuun. Tänään on ollut reipasta 9-10 metrin tuulta etelästä. Pohjoissatama on tänään täysin tyyni, eteläsatamassa aallokkoa senkin edestä.

Tiina on järjestellyt kauppaa valmiiksi.

Kirsi ja Anne jatkoivat keittiön järjestämistä. Saunan lauteet käsiteltiin saunasuojalla ja saunan ja pukuhuoneen ikkunat pestiin. Saunan kiukaan lasinen haljennut luukku on vaihdettu peltiseen luukkuun. Mittojen mukainen pellin pala saatiin vanhan kiukaasta.

Lounaaksi syötiin Annen tekemää kasvissosekeittoa ja jatkettiin taas puuhastelua. Kun keittiö saatiin siivottua ja järjesteltyä, leivottiin pullaa ja sämpylöitä. Illalliseksi nautittiin täytettyjä paprikoita.

Kirsi on opetellut lintujen tunnistamisen saloja. Haahkoja on ihasteltu työn ohessa, tyllipariskunta on muninut kolme munaa makasiinin etelän puoleisen portaiden juureen. Lapintiirat toimivat tyllien hälytysjärjestelmänä varoittamalla tunkeilijoiden lähestymisestä. Tiirojen munia kypsytellään ja ovat hyvin äkeissään. Riskilät ovat taas pesineet makasiin lännen puoleisen seinän koloihin.

Riskilä lähdössä.

Tiina naputteli makasiinin seiniltä irtorappauksia.

Laastin naputtelu

Kumiveneen nostolaite ja itse kumivenekin saatiin sijoilleen. Kovan etelätuulen takia testaaminen siirtyy myöhemmäksi.

Jori ja Anne kantohommissa.

Ke 3.6.2020

Kirsi ja Tiina harjoittelivat opastuskierrosta. Aamupäivällä tuuli oli vain 1,9 metriä/sekunnissa, joten Kimmo ja Jori kävivät vaihtamassa väliaikaisen poijun tilalle oman poijumme. Päivällä Tiina ja Kirsi pääsivät harjoittelemaan kumiveneen laskun ja nostamisen sekä tietenkin käytön.

Kumiveneen testausta

Tänään havaittiin tyllien seassa yksi suokukko.

Kompostia heräteltiin, alkulämpötila oli 12 astetta. Myös grilli laitettiin käyttökuntoon ja päätimme myös testata sen toimivuuden tänä iltana. Päivälliseksi valmistui grillattuja kasviksia ja makkaraa, halusimme nauttia päivällisen ulkona ja virittelimme grillin sekä pöydän makasiinin länsipuolelle tuulen suojaan.

Suomen läntisimmän ulkoilmaravintolan annos.

to 4.6.2020

Aamulla tuuli koillisesta, joten pönttöuunin lämmitys työnsi kaikki savut majakan sisälle. Viimeistelimme majakkaa kauden ensimmäisen turistiryhmän vastaanottoon, joita tuli kahdella veneellä. Pohjoissatama ei tänäänkään ollut "yhteistyökykyinen", mutta itäsatamaan vierailijat pääsivät rantautumaan. Vierailijat siirtyivät poijulla pienempään veneeseen, joten kumivenettä ei tarvittu.

Ensimmäinen ryhmä rantautumassa.

Nostimme ahvenanmaalaisten vieraidemme kunniaksi Ahvenanmaan lipun salkoon.

Ahvenanmaan lippu.

Ryhmäkuva vierailijoistamme, jotka jättivät meille edustamansa yrityksen, Ålandsbankenin satavuotishistoriikin. Tiina ehti jo lukea sen.

Ilonamme on myös sulkasääkset, jotka tunkevat sisään jopa ikkunan raosta.

Sulkasääkset haluavat myös vierailulle.

Jätehuoltoa.

Kimmo ja Jori huolsivat saunan käsipumpun. Imupuolella oli ilmavuoto ja nyt vesi virtaa.

Käsipumpun huoltoa.

pe 5.6.2020

Vuoron vaihto aikaistuu,viikonlopuksi on luvattu kovaa tuulta, joten aloitusviikko jää lyhyemmäksi. Harmi. Aamupäivällä meillä oli täällä hellettä ja kaunis keli. Nautimme auringon paisteesta ja siivosimme majakkaa. Eteläsatamaan ilmestyi vene, jota menimme vastaanottamaan aseenamme harava. Näinä aikoina ei koskaan tiedä kuka tulee kylään. Oikea syy oli kylläkin lapintiirat. Nämä vieraita ei päästetty rantautumaan Suomen puolelle. Vierailijat olivat lähteneet Tukholmasta päiväretkelle. Sisärajatarkastukset ovat voimassa, joten tervetuloa uudelleen joskus myöhemmin.

Kirsi kuvasi lapintiiroja ja huomasi, että saalistakin oli saatu.