Sunnuntai 26.6 Talkooviikon 26 porukka mukanaan radioamatöörit nousi Peterin avoveneeseen Käringsundista aamulla kello 6 maissa. Aurinko paistoi, tulisi lämmin päivä. Matka taittui vauhdikkaasti kohti Märketiä ja pian majakkasaari jo siinsikin horisontissa. Tätä on odotettu!

Tulomatkalla Kuva: Tiina M.

Edellisen viikon talkoolaiset odottivat kalliolla jo lähtövalmiina ja auttoivat meitä lukuisten ruokalaatikoiden ja matkanyssäköiden kanssa.

Saapuminen Märketille Kuva: Vappu S.

Joimme ensitöikseen aamukahvit ja nautiskelimme meille jätetystä herkullisesta omenapiiraasta. Aamupäivällä saimme vuorovastaavalta perehdytyksen saaren käytäntöihin.

Tiluksia kiertämässä Kuva: Vappu S.

Asetuimme taloksi, ja kukin puuhaili omiaan ja lepäili. Osa opiskeli opastustekstejä, jotta olisimme valmiina ensimmäisiä vieraita varten. Taivastelimme, kun päivä tuntui olevan jo pitkällä varhaisen saapumisen vuoksi, mutta todellisuudessa elimme edelleen aamupäivää.

Lounaaksi keittiövastaavat taikoivat maittavaa kukkakaali-kesäkurpitsapastaa ripauksella parmesaania. Ja samalla bongasimme ensimmäisen veneellä lähestyvän vieraamme, jolle saari olikin ennestään tuttu. Hän nautti kahvin ja teki ostoksia.

Lounaalla Kuva: Vappu S.

Tiirat olivat aamupäivän mittailleet uusia tulokkaita, ja tiirakypärä pääsi käyttöön, kun valmistauduttiin tiskaamaan. Hyljekin kävi moikkaamassa meidän porukkaa ja tuli loikoilemaan kalliolle. Haahkarouva jatkaa hautomistaan terassin takana.

Tiskiveden haussa Kuva: Vappu S.

Iltapäivä noudatti aika lailla samaa kaavaa kuin aamupäivä, ja lyhyeksi jääneiden yöunien ansiosta moni otti päiväunet jos toisetkin aurinkoisella ja lämpimällä kalliolla. Sauna lämpiää, ja kohta päästään nauttimaan Suomen läntisimmän saunan löylyistä. Nukkumattia ei taida sen jälkeen joutua kauaa odottelemaan.

Chillailua Kuva: Vappu S.

Maanantai 27.6. Tänään emme saaneet yhtään vierasta joten keskityimme muihin perusaskareisiin. Totesimme aamupäivällä, että nyt on hyvä hetki harjoitella opastusta. Yliopas ja muutama noviisi kävivät läpi perusteellisen opastuskierroksen.

Tässä näemme aurinkopaneelit Kuva: Vappu S.

Aamupalapuuron jämistä syntyi herkulliset sämpylät, ja lounaaksi maistui grillimakkara.

Sämpylöitä tulollaan Kuva: Vappu S.

Maisemagrilli Kuva: Vappu S.

Majakan ikkunat ovat herättäneet ihastusta. Ne ovat toinen toistaan kauniimpia maisemasta puhumattakaan. Ikkunoita voisi ihastella loputtomiin.

Ihana ikkuna Kuva: Vappu S.
Ihana, ihanampi ikkuna Kuva: Vappu S.

Tuuli oli tänäänkin aika navakkaa, mutta aallonmurtaja tarjosi suojaa.

Tuulen suojassa Kuva: Riikka M.

Päivään kuului myös radioamatöörien mystisiä operaatioita rantakalliolla ja uintia hienossa Modersmagenin laguunissa, missä vesi taitaa olla jo lämpimämpää kuin uimahallissa.

Langan virittämistä Kuva: Riikka M.
Uniikki uimapaikka Kuva: Riikka M.
Aina välillä on hyvä upota ajatuksiinsa Kuva: Riikka M.

Ennen nukkumaan menoa kipusimme vielä lyhtytorniin ihastelemaan auringon painumista mailleen.

Tunnelmallinen auringonlasku Kuva: Vappu S.

Tiistai 28.6. Aamu valkeni jälleen lämpimänä ja aurinkoisena. Pohdimme aamulla, josko tänään saisimme vieraita. Eikä aikaakaan kun jo sunnuntailta tuttu Peter veneili kahville matkallaan Ruotsista kotiin.

Jo tuttu vieras Kuva: Tiina M.

Päivällä kaivettiin bingo esiin.

Päiväbingo Kuva: Vappu S.

Askareiden jälkeen päästiin taas nauttimaan saunan pehmeistä löylyistä ja uimisesta.

Uimassa Kuva: Paula A.
Musisointia tuulessa Kuva: Vappu S.

Illalla musisoitiin ja pelattiin jo suosikkipeliksi muodostunutta Yatzya.

Tiukka turnaus Kuva: Vappu S.

Keskiviikko 29.6. Yöllä oli trooppisen lämmintä eikä lämpötila tainnut laskea alle 20 asteen. Oli siis täydellinen hetki hiippailla sileillä kallioilla kuvaamassa luodon yötä. Tunnelma oli satumainen majakan vilkuttaessa turvaa luovaa valoaan hiljaisessa kesäyössä ainoina ääninä meren kohina ja lintujen tirputus.

Märket klo 2.30 Kuva Vappu S.

Tiina on yöpynyt makasiinin rauhassa seuranaan haarapääskyt. Nyt yöpuulle oli kömpinyt uusi seuralainen. Tiesimme, että luodolla majailee konna, ja nyt hän vihdoin esittäytyi. Nähtäväksi jää, asettuuko taloksi.

Yöseuralainen Kuva: Tiina M.

Aamupäivällä oli taas perehdytyksen paikka. Saimme opastuksen, miten huussi tyhjennetään.

Huussihommia Kuva: Paula A.

Lounaaksi saimme tänään tamperelaista erikoisuutta mäiskypottua cheddar-kuorrutteella kera feta- ja tofutahnan. A la carte keittiömme ylitti taas odotukset.

Mäiskypottua Kuva: Vappu S.

Iltapäivällä saimme vieraiksi kaksi purjevenekuntaa. S/Y Feelings oli kiertelemässä Ahvenanmaata ja Elwing OE32 saapui Ruotsista suuntana Helsinki. Vieraat osallistuivat opastuskierroksille ja tekivät ostoksia.

Turkulaiset vieraat Kuva: Vappu S.
Ruotsista saapunut perhe Kuva: Riikka M.

Illalla laskeutui nopeasti tiivis sumu, ja harjoittelimme hieman kumiveneen vinssausta ja veneellä ajoa.

Kumivenesulkeiset Kuva: Vappu S.

Torstai 30.6. On kesäkuun viimeinen päivä. Aamulla herätessä aisti, että jotain oli erilailla kuin aikaisempina aamuina. Oli aivan tyyntä, ja aurinko tuntui heti polttavammalta. Tuuli palaili aamupäivän aikana pikku hiljaa tuomaan helpotusta.

Pläkä Kuva: Vappu S.

Pari pulleaa isoa hyljettä kipusi läheisille luodoille köllöttelemään. Kiikareista ja puhelimen kamerasta rakentui näppärästi toimiva zoomisysteemi.

Hyljekuvaaja Ahola työssään Kuva: Vappu S.
Siellä se köllöttelee Kuva: Paula A.

Tuulet toivat vieraita Ruotsista ja veivät toisia kohti Ruotsia.

Vieraat Kemiön saarelta Kuva: Vappu S.
S/Y Blue Ribbonin matka jatkuu Kuva: Vappu S.

Illan viihdyke oli pieni ryhmäkuvaussessio.

Meidän jengi Kuva: Paula A.
Hei hoplaa Kuva: Paula A.

Perjantai 1.7. Yöllä oli ukostanut ja sadellut vettä. Ilma oli raikas ja tuulinen.

Sateinen aamu Kuva: Vappu S.

Peter toi aamulla ryhmän göteborgilaisia vieraita. He tulivat pelaamaan Turf-peliä, missä pitää ottaa haltuun pieniä virtuaalisia “zoneja”.

Ruotsalaiset turffaajat ja Tiina Kuva: Vappu S.

Kakkoskerroksen kammarilaiset saatiin houkuteltua myös yhteiskuvaan. Rekvisiittaakin on jos minkälaista.

Radioamatöörit Kuva: Vappu S.

Lounaan jälkeen odotti vielä loppusiivous. Harvoin sitä pääsee imuroimaan majakkaa.

Loppusiivous Kuva: Vappu S.
Kondenssivesiröörien putsaus Kuva: Tiina M.

Meidän porukan osalta alkaa Märketin seikkailu lähestyä loppuaan. Aamulla startataan jo ennen klo 7 kohti Käringsundia. Viikon 26 talkooväki kiittää.