9.7 Fredag

Saavuimme Märketille jo perjantai iltapäivällä muuttuvien sääolosuhteiden vuoksi. Matkasimme isolla avoveneellä Fredrikin kyydissä. Ensikertalaisia venematka hiukan jännitti, mutta kuljettaja ohjasi venettä pehmeästi aaltojen yli.

Kuva: Jaana I-A

Majoittumisen lisäksi illalla grillasimme ja nautimme terassilta avautuvasta näköalasta.

Kuva: Jaana I-A

Lauantain päämanööveri oli tukkien sahaaminen ja kuljettaminen majakan eteen.

10.7. Söndag

Morgonen var blåsig och vi förväntade oss inga gäster idag. Till vår förvåning dök en gränsbevakare upp ur sjön.

Bild: Heli S

På grund av hård sjögång hoppade gränsbevakaren från båten och simmade iland.  Han var dagens enda gäst.

Förevisning av Märket. Bild: Heli S
Kalendern hålls torr under våtdräkten. Bild: Jake L-O
Det är roligare att diska tillsammans. Bild: Jake L-O

Efter hård arbete med ved smakade det gott med kycklingsallad.

Työmaalounas. Kuva: Jake L-O

11.7. Maanantai

Tuuli oli aamulla hivenen tyyntynyt ja horisontissa näkyi purjevene, joka lähestyi Märketiä. Jaana ja Hannu olivat juuri harjoittelemassa kumiveneellä ajoa ja odottivat pääsevänsä tositoimiin. Ruotsalainen vene ohitti kuitenkin luodon läheltä poijua ja jatkoi matkaansa Ruotsin puolelle. Päivän aikana tehtiin lisäksi vain yksi muu venehavainto.

Kuva: Jaana I-A

Tukkien sahaaminen ja pöllien kuljettaminen jatkui. Ninan taidonnäyte

Kuva: Heli S

Päivän aikana pöllikasa kasvaa. Sen suojassa voi nukkua myös päiväunet.

Kuva: Nina V

Ensi viikolla tulevat, tiedätte mikä teitä odottaa.

12.7 Tisdag

Idag har det igen varit en solig men blåsig dag. Inga gäster har kommit så vi fortsatte med med sågning av stockar samt borttransport av stockar.

Hannu har sågat jättemånga stockar idag. Bara sågspånen är kvar. Bild Heli S

Eftersom vi inte haft några gäster har vi koncentrerat oss på vedarbete och hushållsarbete.

Bild Jaana I-A

13.7 Onsdag

På tisdagkväll mojnade vinden och det blev vindstilla, vi var redan på väg till sängs när vi såg en kajakare komma. Sedan en stund senare anlände 2 till.

En paddlare på väg från Åland till Sverige. Bild Jaana I-A
På väg till Åbo under den nästan vindstilla natten. Bild: Nina V

Snart är det supermåne på Märket. Vi inväntar och hoppas få se den nästa natt.

Nästan fullmåne på natten. Bild Jaana I-A
Midnatt i prinsessrummet

Vinden har vänt och nu blåser det från söder. På havet syns nu bälten av alger.

Merirevontulet? Bild: Jake L-O
Snö på Märket? Nej, det är torkat sjögräs. Bild: Jake L-O

Till vår glädje fick vi besök idag.

Dagens enda gäster, och så välkomna! Bild: Heli S

14.7 Torstai

Torstai aamuna ensimmäinen työtehtävä aamiaisen jälkeen oli pelastaa viimeiset pöllit pohjoissataman puolelta.

Kuva:Heli S
Kuva: Heli S

Tuuli oli niin kova, että pysyäkseen pystyssä piti melkein pitää itsestä kiinni. Valokuvatessa sai myös varoa, että tyrsky ei lentänyt linssiin, mutta toistaiseksi nautimme säästä.

Myös sulkasääsket etsivät tuulensuojaa. Kuva: Jake L-O

Majakan tornissa voi löytyä yllätyksiä. Katso video äänten kera.

15.7 Perjantai

Jo torstai iltana saimme tietää, että talkoolaisten vaihto siirtyy sääolosuhteiden vuoksi maanantaille. Osasimme jo odottaa sitä seurattuamme säätiedotusta ja voimakkaasti puhaltavaa tuulta, joka nostattaa komeita aaltoja.

Pohjoissatama. Kuva:Heli S

Renkaan ympäröimä halkaisupölli estää puita tipahtamasta maahan ja työasento on ergonominen.

Hannun täsmällisillä iskuilla pölkky halkeaa kauniisti ja vaivattoman näköisesti.
Puupino kasvoi nopeasti Hannun ja Jaken hyvällä yhteistyöllä. Kuvat: Jake L-O

16.7. Lauantai

Lauantai aamu jatkui tuulisena ja aallot löivät luodon yli.

Heli aaltobongarina. Kuva: Jaana I-A
Riskilä oli pudottanut Kivinilkan kalliolle
Haahkaperhe rantautui aaltojen keskeltä. Kuva: Heli S

Sen lisäksi, että olemme ihmetelleet luonnon meille esittämää näytelmää majakkaa on siivottu ja halonhakkuuta jatkettu. Viikon aikana olemme nauttineet hyvässä seurassa sekä kuumasta auringonpaisteesta että myrskystä.

17.7 Sunnuntai

Sunnuntai aamuna luodolle oli kömpinyt kuutti ja myöhemmin se sai seurakseen täysikasvuisen hylkeen. Vähän zoomaamalla ja rajaamalla Jake sai Henristä Insta kelpoisen kuvan.

Henri-hylje “hymyilee”. Kuva: Jake L-O

Halkopino kasvoi tänäänkin. Meillä onkin tosi ammattilainen Hannu halkoja pienimässä.

Hannu on tehokkaampi kuin klapikone

Tästä on hyvä jatkaa….

Talkooviikkomme venähti normaalia pidemmäksi. Sääolosuhteet ovat olleet hyvin vaihtelevia; helle vaihtui nopeasti voimakkaisiin tuuliin, jotka nostivat aallokon käyden luodon kimppuun joka suunnalta. Nyt odotamme tuulen tyyntyvän niin, että vaihto on mahdollista huomen aamulla. Kiitos talkooporukka ja kiitos Märket-maa!