Perjantai 19.8.2022

Lauantaille on luvattu huonoa säätä, joten pääsimme majakalle jo tänään. Nautimme venematkasta täysin siemauksin ja bongasimme jo ensimmäisen hylkeen aallokosta. Sää oli sen verran tuulinen, ettemme päässeet rantautumaan, vaan jouduimme hoitamaan vaihdon kumiveneellä. Matkustajat, reput, ruokakassit, tyhjät ja täydet vesikanisterit siirtyivät lennossa veneestä toiseen ja kuulumiset edellisen viikon talkoolaisten kanssa vaihdettiin nopeasti. Kiitos heille keittiöön katetuista tervetuliaiskahveista ja omenapiirakasta!

Välipalan jälkeen teimme pienen kierroksen luodolla ja tutustuimme majakan historiaan. Maisu ja Taina olivat olleet talkoolaisina jo kesäkuussa, jolloin eteläpuoliset kalliot olivat tiirojen pesimisaluetta, eikä uloimmille kallioille uskaltanut ilman kypärää ja harjanvartta. Nyt luodolla näkyy enää yksittäisiä merimetsoja ja lokkiparvia. Seuraa meille pitävät lukuisat isot hämähäkit ja vajassa viihtyvä sammakko. Illalla ihailimme Ruotsin puolelta näkyvää majakan hohdetta ja valmistaudumme viettämään ensimmäisen yön majakalla.

Här är vi, allt är bra!

Lähtevät talkoolaiset tulevat moottoriveneen luo kumiveneellä.

Lähtevien ja tulevien talkoolaisten tavarat eivät onneksi menneet vaihdossa sekaisin.

Viikon vihannesvarastot.

Lauantai 20.8.2022

Yöllä heräilimme myrskyyn ja majakan ulko-ovi jopa repsahti auki tuulen voimasta. Onneksi kunnon majakkalainen nukkuu koiran unta ja on aina valppaana. Aamulla kiipesimme lyhtytorniin, joka edellisen illan matkaväsymyksessä oli jäänyt näkemättä. Sen jälkeen tuuli alkoi nousta ja loppupäivä menikin tarkkaillessa rantaan iskeytyviä komeita aaltoja ja suunnitellessa tulevien päivien töitä.

Det har regnat och varit blåsigt hela dagen.

Aamulla ennen sadetta ehdimme vierailla lyhtytornissa.

Sunnuntai 21.8.2022

Aamulla pääsimme päivän tauon jälkeen ulkotöihin kun jatkoimme puuklapien kantamista varastoon.

Teimme pitkän kierroksen etsien luodolta muutakin elämää, kohtasimme ainoastaan yksinäisen lokinpoikasen ja pikkusirrejä. Myös upea merikotka kunnioitti meitä vierailullaan. Muonavahvuuteen liittyi tänään majakan sähkövastaava Marcus.

Idag har vi burit ved!

Maanantai 22.8.2022

Päivä oli aurinkoinen ja jatkoimme puutöitä. Sen jälkeen kalakeitto saatiin nauttia harvinaisen tyynellä terassilla. Ruokalevon jälkeen teimme pois alta koko viikon odotetuimman talkootyön, huussien tyhjennyksen. Mikään ei nostata yhteishenkeä kuin paskan lapionti yhdessä! Onneksi olimme suhteilla (kiitos Timolle) saaneet mentol-nenätapit ja homma hoitui vaivatta. Illalla lämmitimme ansaitusti Suomen läntisimmän saunan.

Alla är nöjda.

Tiistai 23.8.2022

Saimme majakalle ensimmäiset vieraat, kun ihastuttavat saksalaiset Tina ja Thorin rantautuivat kajakeillaan. He olivat meloneet jo 2000km ympäri Itämerta kolmen kuukauden ajan. Tarjosimme vieraille kahvit ja tuoreet korvapuustit, jotta he jaksoivat loppumatkan Ruotsin puolelle.

Ein wunderschön Paar, Tina und Thorin, aus Deutschland besuchte heute unsere Insel. Sie hatten schon 2000km gepaddelnt runt um Ostsee. Danke schön Tina und Thorin!

Keskiviikko 24.8.2022

Saimme klapiurakan päätökseen ja juhlistimme sitä lettukesteillä. Loppupäivä meni levätessä ja etsiessä kallionkoloista paikkaa, jossa nauttia auringosta pohjoistuulesta huolimatta.

Puu-urakan viimeinen kottikärryllinen.

Yksinäinen joutsen pitää meille seuraa.

God natt från Märket!

Torstai 25.8.2022

Tyyni ja aurinkoinen päivä majakalla. Saimme viestiä saapuvista vieraista ja vietimme aamupäivän kiikaroiden odottavasti merelle, mutta näimme pitkään vain lintuja, rahtilaivoja ja vastarantojen majakoita. Iltapäivällä kiikareista näkyi pikkuhiljaa lähestyvä purjevene, josta rantautuivat hankolaiset Inkeri ja Simo. He tutustuivat innostuneina majakkaan ja luotoon ja viihdyttivät meitä purjehdustarinoillaan.

Saimme vieraiksemme myös kaksi entistä Ruotsin rajavartioston työntekijää, jotka olivat olleet asemissa vuosikymmeniä sitten Understenin majakalla Märketin lähellä.

Idag hadde vi både finska och svenska gäster. Tack så mycket Inkeri, Simo, Lars och Johan!

Inkeri, Simo ja purjeveneensä
S/Y Li vuodelta 1967.

Våra gäster Lars och Johan från Singö

Perjantai 26.8.2022

Siivouspäivä. Valmistelemme majakkaa huomenaamuna saapuvalle talkooryhmälle ja nautimme viimeisistä löylyistä Märketillä.

Vanha pelargonia on Märketin akkunalla ja akkunan alla laulaa moottorisaha. Se talkoolaisille laulaa ja punoo töitä lisää. Mutta turhaa on se vaiva, työt kaikki tehty on!