Lauantai 27.8.

Talkooviikkolaisten ja Gösta-tontun matka Märketille alkoi perjantaina matkalla Maarianhaminaan Viking Linella.

Göstan seikkailuja seurataan tämän viikon ajan päiväkirjassa

Ensimmäiset talkootehtävät suoritettiin jo ennen majakalle saapumista: lauantaiaamuna noudettiin tulevan viikon ruoat Hugon kaupalta ja vesivarannot täytettiin Käringsundin satamassa.

Vesikanisterit täytettiin tarkassa järjestyksessä

Normaalisti talkoolaisten matka Märketille tapahtuu kuljetuspäällikkö Fredrikin veneellä. Satamassa entinen Märketin pääkippari Mats totesi Fredrikin veneen olevan “kaput”, joten tällä kertaa matkasimme saarelle kunnon pikaveneellä: olimme perillä jo 30 minuutin merimatkan jälkeen! Epäilemme, että kukaan ei ole aiemmin saapunut perille näin nopeasti.

Majakka siintää horisontissa

Saavuimme saaren pohjoissatamaan ja veneen tyhjennys viikon varusteista sujui sutjakkaasti. Ensi töiksemme majakalla nautimme omenapiirakkaa, jonka edellisen viikon talkoolaiset olivat meille leiponeet. Suuret kiitokset leipureille! Kahvihetken jälkeen viikon vuorovastaavamme Oona esitteli meille majakkaa ja Märket-konkari Jori täydensi kertomalla aiemmilta vuosilta kertyneitä nippelitietoja.

Saareen tutustumista
Päiväunien aikana sumu oli laskeutunut saaren ympärille ja valmistauduimme tulevaan myrskyyn nostamalla soutuveneen turvaan

Suomen luonnon päivän kunniaksi saarella näyttäytyivät isosirri, kanahaukka, suosirri, merikotka, tylli, isokoskelo, merimetso sekä karikukko.

Dags att börja en ny talkoo vecka.

Ladda båt med mat och vatten.

Alla vi sju ser framåt för äventyrer vi kommer att ha.

Det ska bli en snygg vecka.

Sunnuntai 28.8.

Gösta-tonttu aloitti ensimmäisen yönsä Märketillä juhlimalla Venetsialaisia punaisen kynttilän valossa ulkona terassilla. Samoin piti myös osan talkoolaisista viettää yönsä ulkona Suomen luonnon päivän kunniaksi, mutta sade esti aikeet. Sade äityi yön aikana kunnon myrskyksi: kymmenet ja kymmenet kirkkaat salamat herättivät meidät välkehdinnällään keskellä yötä ihmettelemään luonnon mahtia. Tuulta oli yli 18 metriä sekunnissa ja sade lensi vaakasuorassa öisellä vessareissulla.

Yöllä alkanut myrsky jatkui tasaisesti koko päivän. Kävimme vuoron perään luodolla ihastelemassa valtavia aaltoja, jotka paiskautuivat kallioon ja pyyhkäisivät saaren yli.

Gösta-tonttukin uskaltautui ulos myrskyä katselemaan, mutta sai välittömästi suuren aallon niskaansa.

Myrskystä huolimatta päivittäiset askareet on hoidettava ja niinpä tiskit pestiin tällä kertaa sateessa ja myrskytuulessa.

Aaltojen ihmettelyn jälkeen Gösta-tonttu nautti talkoolaisten kanssa Marikan leipomasta herkullisesta suklaakakusta ja jäi innolla odottelemaan illaksi lämpeävää saunaa!

Under natten började det åskas. Hela himlen var full av ljus och vågorna slog till över ön. Alla satt i vardagsrummet och undrade över naturens makt.

Dagen var regning men det var jättefint att se alla nya strömmar och vattnet forssa ner till havet och alla små vattenfall som hade formats.

Kändes som muminpappa på havet.

Maanantai 29.8.Myrskyn harmaus alkoi väistyä sunnuntaina illalla auringonlaskun aikaan. Ihailimme äimistyneinä majakan ylle paljastuvaa sateenkaarta ja auringonlaskun värejä. Gösta-tonttukin oli tyytyväinen kun pääsi vihdoin saunomaan sunnuntain päätteeksi.Maanantain sarastaessa aamuvirkku talkoolainen havaitsi rannassa jänniä aaltoja. Päivästä tuli lopulta todella aurinkoinen, vaikkakin tuulinen. Gösta-tonttu nautti auringosta talkoolaisten kanssa ja seikkaili ympäri saarta päivän aikana.

Terassilla pidettiin etätoimistoa ja nautittiin teehetkestä kirjan kanssa

Viikonlopun sadesään jälkeen pääsimme puuhastelemaan majakan ylläpitohommia: venevajan vuotava ränni korjattiin, lyhtyhuoneen kondenssivesiputket rassattiin ja lisäksi etsittiin prinsessahuoneen katon vuotokohtaa, mutta sen arvoitus jäi vielä ratkaisematta.

Ulkona luodolla taas putsattiin esiin vanhaa kalliokaiverrusta. Jori tiesi mistä kaiverruksen löytää ja Pirjo pesi kallion sekä piirsi kaiverruksen esiin perunajauholla.Myöhemmin sisällä majakassa valmistauduttiin illanviettoon pullataikinan alustamisella. Taikinan kohoamista odotellessa ruokasalin pöydän ääressä pelattiin erilaisia seurapelejäPäivän päätteeksi saimme vielä uunituoretta vegaanista pullaa!

På morgon klarnade himlen upp och lämnade oss med en vacker regnbåge. De starka vindarna fortsatte, men solen sken hela dagen.

Små underhållsuppgifter utfördes, att fixa en läckande ränna, leta efter läcka i taket och rensa fönsterkondensrör till lykthuset.

På kvällen bakade vi bullar.

Sunday left us with a beautiful rainbow and on Monday morning the sky was clear. Strong winds continued, while the sun shined all day.

Small maintenance tasks were carried out, fixing a leaking gutter, searching for a leak in the roof and clearing window condensate pipes of the lantern house.

In the evening we baked buns.

Tiistai 30.8.Ensimmäisen pilvettömän yön kunniaksi osa porukasta kävi tiistain vastaisena yönä ihastelemassa tähtitaivasta. Tuuli meinasi viedä makuualustat mennessään, kun etsimme hyvää makuupaikkaa tähtien katseluun. Lämpimän makuupussin suojasta oli turvallista seurata tähtitaivaan tapahtumia. Tähdenlentoja näkyi useita ja luulemme, että taivaalla loisti tähtien lisäksi Saturnus! Yöllisellä kävelyllä törmäsimme myös saarella asuvaan sammakkoon <3

Päivän aikana saarelta etsittiin tuulen tuomia aarteita ja nautittiin auringosta.

Kaksi laivaa kohtaamassa horisontissa

Majakan ylläpitotöiltä ei päivän aikana vältytty: molempia venemoottoreita huollettiin ja roskia poltettiin.

Myös prinsessahuoneen katon vuotokohdan etsimistä jatkettiin, mutta mysteeri jäi vieläkin ratkaisematta.

Vuotokohtaa etsiessä katolle kiivettiin kaatamaan vettä ja samaan aikaan sisällä majakassa ryömittiin välikattoon tutkimaan mistä vesi valuu sisään.Gösta-tonttu vahti tarkkaan kaikkia huoltotoimenpiteitä.

Töiden päätteeksi bongasimme iloksemme ensimmäistä kertaa hylkeitä läheiseltä luodolta. Kävimme kaikki vuoronperään kaukoputken avulla ihastelemassa köllöttelijöitä. Toivomme kovasti että tulisivat vielä viikon aikana lähemmäs näyttäytymään <3

Den första molnfria natten gjorde det möjligt för oss att blicka mot stjärnorna. Det blåste starkt men våra sovsäckar höll oss varma. Vi träffade också en ögroda!

Dagen var solig och vi gjorde små underhållsuppgifter, som att fixa utombordsmotorer och bränna avfall.

Vi försökte också hitta den läckande platsen i taket, men utan framgång.

Efter de dagliga sysslorna såg vi äntligen några sälar, som hade samlats på nästan skär.

The first cloudless night enabled us to gaze at the stars. The wind was strong, but our sleeping bags kept us warm. We also met an island frog!

The day was sunny, and we did small maintenance tasks, like fixing outboard motors and burning waste.

We also tried to find the leaking spot in the roof, but with no luck.

After the daily chores, we finally saw some seals, which had gathered on the neighboring reef.

Keskiviikko 31.8.Elokuun viimeistä päivää noustiin viettämään jo varhain auringonnousun aikaan. Sateenkaaret ilmestyivät useampaan paikkaan sateen kiertäessä saarta aamun aikana.Tänään oli ensimmäinen päivä, kun tuuli laantui sen verran että uskalsimme harjoitella kumiveneen käyttöä. Lähtöaukon edessä näkyi kyllä ristiaallokkoa, mutta koimme tärkeäksi kokeilla veneellä ajamista ennen talkooviikkomme loppua. Kävimme vuorotellen veneen kanssa pyörähtämässä saaren vieressä olevalla poijulla. Ilmeisesti toimintamme herätti lähistöllä lepäilevän hylkeen, sillä näimme hänet useaan otteeseen nostamassa päätään pinnalle poijun lähistöllä. Hylje oli kuitenkin sen verran vikkelä liikkeissään, että emme ehtineet saamaan kunnon kuvaa.

Rannasta lähteminen
Lähtöaukkoa lähestyttiin ensin airojen avulla
Ristiaallokon ylitys ennen poijulle ajoa
Hylkeen tervehdys
Sadetta horisontissa

Sateen lähestyessä saarta, sisällä majakassa tehtiin ruoka-aineinventaariota. Laskimme ja kirjasimme tarkkaan kaikki ainekset, jotta tulevan viikon keittiövastaava osaa suunnitella kauppalistan omaa talkooviikkoaan varten.

Gösta-tonttu innostui inventaariosta niin, että jäi loukkuun

Keittiössä hyödynnettiin kerralla kunnolla uunin lämpöä ja päivän aikana valmistui sämpylöitä, pizzaa sekä omenapiirakka <3

Sämpylöiden taikinassa hyödynnettiin aamiaiselta jäänyttä kaurapuuroa
Pizza valmistettiin Märketin väreissä: valkoisella ja punaisella pohjakastikkeella

Päivän päätteeksi vielä yllätyskuva tiistaina bongatuista hylkeistä <3

Sista dagen i augusti började regnigt men belönade oss med vackra regnbågar på morgonen.

Det blåste äntligen så lågt att vi kunde träna på att använda båten. Vi turades om att köra till bojen och tillbaka. En nyfiken säl kom för att titta på oss när vi körde med båten, men sälen var för snabb att få en bra bild på.

Det började regna igen på eftermiddagen och vi använde tiden till att inventera förråden.

Ugnen användes bra idag då vi gjorde pizza, bullar och äppelpaj. Våra pizzor hade ränder av vit och röd sås, inspirerad av fyren.

The last day of August started rainy but rewarded us with beautiful rainbows in the morning.

The wind was finally low enough that we could practice using the boat. We took turns to drive to the buoy and back. A curious seal came to watch us as we drove with the boat, but the seal was too quick to get a good picture of.

It started raining again in the afternoon, and we used the time to take inventory of the supplies.

The oven was in good use today as we made pizza, buns and apple pie. Our pizzas had stripes of white and red sauce, inspired by the lighthouse.

Torstai 1.9.Syyskuun ensimmäinen aamu tarjosi meille jälleen upean auringonnousun.

Lilla Märket varhain aamulla

Päivän aikana teimme jälleen erilaisia ylläpitotöitä: aloimme siirtämään ensi vuoden polttopuita ulkoa sisälle ja käsipyyhkeet pestiin nyrkkipyykillä. Lisäksi huussi vaati normaaleja ylläpitotoimia ja korjasimme myös pissakanisterin vuotovian.

Gösta-tonttu kottikärryjen kyydissä vahtimassa puutöiden sujuvuutta
Puut tulee pinota niin, että korkeat pinot pysyvät pystyssä
Gösta auttamassa pyykkien ripustuksessa
Huussin ylläpitoa

Koska päivä oli niin kirkas, onnistuimme kunnolla tarkkailemaan läheisellä luodolla auringossa kylpevien hylkeiden toimintaa kaukoputken avulla. Sateen tullessa hylkeet siirtyivät luodolta takaisin aaltoihin. Yksi hylkeistä teki ensimmäistä kertaa viikkomme aikana pikavisiitin Märketin saarelle ja tarkkailimme vierailua innostuneina majakan ikkunasta.

Hylkeiden tiirailua ikkunasta
Katsomaan oli päästävä, keinolla millä hyvänsä!

Yatzin pelaaminen on ollut viikon aikana suosittua ajanvietettä ja olemme kilpailleet siitä, kuka heittää eniten yatzeja, eli saman numeron nopilla viiteen kertaan. Eräs talkoolaisista on ihmetyttänyt taidoillaan, hän kun on onnistunut heittämään yatzin useaan otteeseen saman päivän aikana. Suurin yllätys oli kuitenkin se, kun todistimme yatzin pyörähtävän pöytään vain yhdellä heitolla!

Gösta tarkistamassa pisteiden oikeinlaskun

Illan päätteeksi saimme vielä nauttia tuplasateenkaaresta <3

Första dagen i september började med en vacker soluppgång.

Dagen var full av små sysslor, som att stapla ved, handtvätta handdukar och underhålla toaletterna.

Dagen var klar och vi hade en chans att observera sälsamhället på nästa ö med vår kikare. En modig säl besökte till och med Märket snabbt, vilket gjorde att alla var upphetsad.

Att spela Yatzee har varit ett populärt sätt att spendera fritid. En av våra gruppmedlemmar har utmärkt sig i att kasta flera Yatzees under ett enda spel, vilket är ganska anmärkningsvärt! Värt att nämna är också en Yatzee på första försöket!

The first day of September begun with a beautiful sunrise.

The day was full of small chores, like stacking firewood, hand washing towels and keeping the toilets maintained.

The day was clear, and we had a chance to observe the seal community on the next island with our binoculars. One brave seal even visited Märket quickly, which exited everybody.

Playing Yatzee has been a popular way to spend free time. One of our group members has excelled in throwing several Yatzees during a single game, which is quite remarkable! Worth mentioning is also a Yatzee on the first try!

Perjantai 2.9.Aamulla saimme ilmoituksen, että talkoovuorolaisten vaihto tapahtuu sääennusteen takia jo tänään perjantaina huomisen lauantain sijaan. Päivä on kulunut majakkaa siivotessa, omia tavaroita keräillessä ja saarta hyvästellessä. Siivouksen lomassa olemme vielä ihastelleet majakan sisätiloja ja käyneet ostoksilla Märketin omassa putiikissa.

Viikon 35 talkoolaiset kiittävät ja kumartavat Märketille, hiiohoi ja adjöö! Mielissämme haaveilemme jo seuraavasta talkookaudesta.

Tuhat ja miljoona seuraavaa aaltoa kunnes taas tapaamme <3

På morgonen fick vi information att vi ska byta talkogänget redan på fredag på grund av väder. Dagen var full av städning, packning och att säga hejdå till Märket!

Talkogänget i vecka 35 säger tack och hejdå, och drömmer redan om nästa säsong!

In the morning we got informed that due to weather we would change crews already on Friday. The day was busy full of cleaning, packing and saying goodbye to Märket!

The crew of week 35 says thanks and goodbye, dreaming of the next season already!