Mukana 12 retkeläistä, 2 vetäjää.

18.9. Perjantai

Vihdoinkin Utöhön!Pärnäisten satamassa odotti poikkeuksellisen iloinen porukka. Me olimme niitä, jotka olivat jääneet varasijalle helmikuussa, ja joiden maaliskuun retki siirrettiin koronan vuoksi. Viime hetkillä vielä torstaipäivän Aila-myrsky oli pitänyt meitä pienessä jännityksessä. Yhteysalus Baldur perui vuorot torstailta, mutta perjantaina sää oli hieno ja tuuli tyyntynyt, matkaan siis!

Matka  Utöhön kestää 4,5 tuntia ja matkaa rytmittävät pysähdykset Aspössä, Nötössä ja Jurmossa. Menomatkalla saimme ihailla uskomattoman upeaa auringonlaskua parin tunnin ajan. Kamerat täyttyivät toinen toistaan komeammista  kuvista. Perillä Utössä olimme yhdentoista maissa. Satamassa meitä oli vastassa Hanna Kovanen mönkijällä ja maitokärryillä.  Hanna oli vierailumme emäntä ja johdatti meidät Luotsimäkeen majoittumaan. Myrsky oli jättänyt yhden seurueen saarelle,  jonka vuoksi majoituimmekin kaikki Luotsimäkeen, mutta hyvin mahduttiin. Luotsimäki on nimensä mukaisesti entinen luotsiperheen talo, jonka Hanna on varustanut majoituskäyttöön.

19.9. Lauantai

Lauantaina näkymä Luotsimäen terassilta lupaili   hyvää säätä.Aamiainen syötiin Hannan kahvilassa ja ennen opastuskierrosta ehdimme tutustua moni-ilmeiseen saareen.

Hannan opastus oli upea kokemus. Kävelimme kyläraittia kaupan ohi, hiljennyimme rukoushuoneella ja loppuhuipennuksena kiipesimme majakkaan ja saimme ilon kiivetä pienissä ryhmissä ihan linssistöön asti. Saaren yhteisöllisyys ja saarelaisten yhteiset saavutukset tekivät vaikutukset. Yhdessä on perustettu kauppa ja koulu, yhdessä autettu haaksirikkojen uhreja pyyteettömästi. Siinä varmaan on Utön elinvoimaisuuden syy, yhteishenki ja sinnikkyys.

Rukoushuoneen monet muistoesineet kertovat Utön haaksirikkojen tarinaa. Utön jyhkeä ja kulmikas majakka teki kaikkiin suuren vaikutuksen. Se on niitä harvoja majakoitamme, joissa on toiminut myös oma kirkko. Kyläläiset totesivat kirkkosalin kuitenkin liian kylmäksi tilaksi silloisten pitkien saarnojen kuunteluun. Siksi rakennettiin rukoushuone karulle kalliolle, paikalle, jota ei voitu muuten hyödyntää esim. laidunmaana. Majakan kirkkosali on edelleen käytössä ainutlaatuisen tunnelmallisena juhlatilana. Utö on ympäri vuoden kiinnostava ja vetovoimainen linnustontarkkailupaikka. Sijaintinsa takia saari on muuttavien parvien levähdyspaikka. Koskaan ei tiedä, mitä aamulla löytyy, saari voi olla  yhtäkkiä satojen pikkulintujen kansoittama. Lintumiehiä ja jokunen lintunainenkin bongattiin jo lautalta. Monille lintuharrastajille Utö kuuluu jokavuotiseen ohjelmaan ja sesonkiaikaan majoitustilat on syytä varata ajoissa. Torstain myrskyn takia pikkulintujen määrä oli melko vähäinen. Pääskysiä, peippoja ja urpiaisia lenteli pieninä parvina, samoin tiaisia. Varpushaukkoja näki viikonlopun aikana runsaasti, samoin useampia tuulihaukkoja.  Merikotkan näkivät kaikki retkeläiset jossain vaiheessa.

Utö Handel on asukkaiden perustama ja omistama pieni kauppa, joka on auki ympäri vuoden. Kaupasta saa peruselintarvikkeita ja pientä luksusta – mm. paraislaista aitoa omenasiideriä.

Lounaan söimme Havshotellissa. Hotelli on perustettu puolustusvoimien kasarmirakennukseen. Karu betonirakennus ei ehkä sovi maisemaan, mutta isoista ikkunoista näkyi hieno palanen saaren rakentamatonta osaa. Puolustusvoimilla on edelleen toimintaa saarella ja osa saaresta on suljettua aluetta. Myös alueen kallioihin louhitut, käytöstä poistetut bunkkerit saaren eteläkärjessä kiinnostivat joitakin retkeilijöitä. Osa meistä ehti käydä vielä hotellin rantasaunassa ennen illallista. Uimavesi on todella kirkasta ja pienet meduusat olivat sieviä ja vaarattomia uimakavereita.

Iltamme huipentui tunnelmallisella illallisella majakassa. Hanna ehti liittyä seuraamme ja kuulimme monta kiehtovaa tarinaa Utöstä ja sen asukkaista.20.9. Sunnuntai

Upea sää suosi meitä myös sunnuntaina. Hyvä aamiainen kodikkaassa kahvilassa aloitti päivän. Siellä oli vielä mahdollisuus tehdä ostoksia ja lähettää erikoisleimalla varustetut postikortit mantereelle. Pakkaaminen ja majoitustilojen siistiminen veivät oman aikansa. Mutta vielä oli aikaa kiertää saarta, käydä hautausmaalla ja vaeltaa Itäniityn takaisella kanervakedolla.

Yhteysalus Baldur lähti Utöstä klo 12.  Kuinka paljon luonnonkauneutta, saaristokulttuuria, majakkatarinoita ja hyviä kohtaamisia uusien ystävien kanssa mahtuikaan näihin päiviin!  Baldur is back. Utön yhteysalus oli kevättalvella peruskorjattavana. Nyt alus on palannut liikenteeseen ja saanut takaisin alkuperäisen islantilaisen nimensä, Baldur. Baldur on skandinaavisen taruston kaunis prinssi, Odinin ja Friggin poika.