Lauantai, vaihtopäivä.

Saavuimme vierasvenesatamaan aurinkoisessa kesäkuun säässä. Ensikertalaisen helpotukseksi viikon myrskytuulet olivat pelkkä muisto vain ja saimme nautiskella leudosta säästä.

Kahvien ja saarikierroksen jälkeen käytimme hyvän aikaa ympäristön omatoimiseen tutkimiseen, valokuvaukseen ja auringosta nauttimiseen. Tämän jälkeen suoritimme ensimmäisen "virallisen" ohjelman, eli tutustuimme kumiveneen käyttöönottoon ja vesillelaskuun Pasin opastamina. Makasiinin eteläpuolella pesivät tiirat eivät olleet tästä ohjelmanumerosta erityisen ilahtuneita, vaan syöksyilivät uhitellen meitä kohti ja muutaman kerran kopauttivatkin.

Tanja irroittaa vinssiä kumiveneestä, jotta päästään kokeilemaan perämoottorin käynnistystä. Pasi ja Martti jakavat ohjeita kalliolta, tiira suorittaa häätöyrityksen.

Onnistuneiden käynnistysten jälkeen yritimme käydä ajelulla, mutta vesi oli niin alhaalla, että matka tyssäsi lyhyeen kumiveneen ottaessa pohjaan kiinni.

Martti, Riikka ja Tanja harvinaisen tyynessä poukamassa.

Loppupäivä nautiskeltiin olostamme ihan oman porukan kesken, vieraita ei saarella tänään käynyt. Illalla lämmitimme tulosaunan, huomenna ryhdymme hommiin!

Riikka koeistuu Lilla Märketin lauteet. Viihtyisä oli.

10.6. Sunnuntai

Aamupuuron jälkeen käytiin viikon askareisiin kiinni. Tanja huolehti tiskivuoresta, lämmitti veden ja tiskasi auringonpaisteessa. Riikka rapsutteli sammaleita yläkerroksen ikkunasyvennyksestä ja Martti hitsasi katkenneen kaidetolpan takaisin kasaan. Pasi, joka tuntee Märketin nurkat parhaiten, toimitti juoksujalkaa tekijöille oikeanlaisia työkaluja ja suunnitteli seuraavan päivän villan lisäystä saunan yläpohjaan.

Martti katkenneen kaidetolpan kimpussa.

Päivä kului puuhastellessa ja saarta kierrellessä, alkuillasta päästiin nauttimaan Tanjan valmistamista jauhelihapihveistä.

Takapihan kallionraon hyötypuutarha.

Pääsky mittailee tiluksia.

Päivän mittaan tuulet olivat 6-8 metriä sekunnissa, ja aamuiset pilvetkin kaikkosivat päivällä pitkäksi aikaa. Illalla merisää järjesti meille yllätyksen, pitkän ja komean pyörteisen pilven, mikä rullasi Märketin yli nostaen tuulennopeuden puuskissa parhaimmillaan 17,5 metriin sekunnissa.

Illan erikoinen.

11.6. Maanantai

Maanantai aukesi harmaana, kuten kunnon maanantain kuuluukin. Aamiaisen jälkeen oli tiskauksen vuoro.

Puhdasta tulee ja pojat ovat luvanneet tiskata huomenna. Ei ihme, että hymy on herkässä.

Aamutoimien jälkeen ryhdyimme jatkamaan jo hyvälle alulle saatuja talkootöitä. Eristeen lisäys oli jätetty tälle päivälle, jotta villan tasoittaja pääsi töiden jälkeen saunan lauteille pesemään pölyt nahastaan.

Hiiop! Yksissä tuumin homma käy ja villa nousee paikoilleen.

Sammaleen poistoa yläkerran ikkunasyvennyksestä.

Iltapäivällä saimme viikon ensimmäisen vieraan, Ruotsin rannikolta meloneen saksalaismiehen. Hän kiersi saaren opastettuna, joi kanssamme kahvit ja jatkoi matkaansa kohti Eckeröä postikorttia ja t-paitaa rikkaampana.

Vieraamme toi auringon tullessaan.

12.6. Tiistai

Aamu alkoi kovalla tuulella, kuuden jälkeen mittarissa komeili 12,7m/s, puuskissa lukemat nousivat parhaimmillaan 17,4m/s. Tämä tiesi koko päiväksi komeita pärskeitä rantakallioille, vaikka tuuli tyyntyi päivän mittaan, niin mainingit jäivät. Taisi jokainen talkoolainen käydä vuorollaan niitä kuvaamassa, mutta merenkäynnin taltioiminen yhteen valokuvaan osoittautui melko mahdottomaksi tehtäväksi.

Martti oli herättyään huomannut ikkunan takana aamun ensimmäiset vieraat. Riskilät läpyttelivät peltikatolla jo varhain.

Lentävät vieraat.

Aamiaisen jälkeen miesväki piti sanansa ja ryhtyi tiskaushommiin. Kummasti oli likaisia astioita siunaantunut sankoihin edellisen päivän tiskauslupauksen jälkeen, mutta sujuvasti homma hoitui kahden miehen voimin!

Martti, Pasi ja kahden harjan taktiikka.

Talkootyöt edistyivät myös tänään. Ensimmäisenä käytiin oleskeluhuoneen katon kimppuun. Teräksisten kattopalkkien ruostepilkut hiottiin ja maalattiin pohjamaalilla. Sama työ tehtiin myös keittiön puolella.

Kattopalkkien ruostepilkut saavat kyytiä.

Ilta eteni tyrskyjä katsellessa ja voissa rapeaksi paistettuja kalapuikkoja nauttien. Täyden mahan viereen on hyvä köllähtää.

13.6. Keskiviikko

Makeasti nukutun yön jälkeen aamutoimet ja tiskaamiset hoituivat vanhaan malliin. Tanja ja Riikka ryhtyivät ajankulukseen etsimään saarella olevaa geokätköä ja saivat Martinkin innostumaan etsinnöistä. Tovin hakemisen jälkeen kuuluikin Tanjan ilahtunut huudahdus: "Mä löysin sen!", ja piilo oli paljastunut. Kätkön muistivihkoon täytyi tietenkin kirjoittaa löytäjien nimet sekä päiväys ja jotain syystä Pasi muisti tämän keskiviikon päivämäärän epätavanomaisen sukkelasti. Tämä herätti epäilyksemme ja ankaran kuulustelun jälkeen hän suostui paljastamaan tänään olevan hänen syntymäpäivänsä! Sillä hetkellä tiesimme, minä päivänä ruokalistalle kaavailtu omenapiirakka kuului leipoa. Siis eikun keittiöön.

Päivänsankari teeveden kaadossa.

Synttärisankarin kukkapuska.

Omenapiirakka ja tuoreet sämpylät maistuivat juhlan kunniaksi. Vieraita emme syntymäpäivänä saaneet, mutta Pasi huomasi pohjoispuolta kiikaroidessaan yhden hylkeen, joka oli saapunut rannan tuntumaan sään rauhoituttua.

Utelias majakkavieras.

Viime päivinä olemme saaneet seurata tiirojen pesintää ja vastakuoriutuneita poikasia. Kallionkoloista nousee pörröisiä palleroita ojentelemaan siipiään. Melkoisia söpöläisiä!

Tiiranpoikanen ihmettelemässä maailmanmenoa.

14.6. Torstai

Tähän mennessä viikon tuulisin päivä. Tuuli on puhaltanut aamusta asti etelän ja kaakon suunnilta, parhaimmillaan 13m/s, puuskissa lähennellen 15m/s. Tiirojen lento näytti työläältä, mutta sitkeästi ne kävivät hakemassa poikasilleen ruokaa vastatuulista huolimatta.

Tiirat tuulisella rantakalliolla.

Aamupäivällä herkuteltiin letuilla, kun viikon viimeiset talkootyöt oli saatu tehtyä. Tanja paistoi komean keon räiskäleitä ja ne hävisivät tuulensuojaan hyvinkin sukkelasti!

Torstain herkut.

Päivällä olikin luvassa joutenoloa töiden puolesta, joten kukin puuhasteli mitä tahtoi. Pasi kiipesi keskikerroksen huoneeseen, mikä on varattu radioamatööreille. Maailman radioamatöörit tavoittelevat innokkaasti yhteyksiä heille harvinaiselle Märketille. Pasi alan harrastajana on koittanut auttaa heitä radioasemallaan OJ0W.

Pasin automaattinen sähkötysavain ja radio, jolla on tällä viikolla saanut yhteyksiä jokaiseen maanosaan!

Iltapäivällä nautittiin makkarakeittoa, jotta ei tulisi elettyä ihan pelkillä herkuilla koko päivää. Vaikka herkullista oli kyllä makkarakeittokin! Tanja on koko viikon loihtinut Märketin keittiössä niin maukkaat ruuat, että kattilanpohjat on päivittäin lähes nuoltu puhtaaksi! Kiitokset siis kokille!

Makkaran ja sipulin paistoa, voissa tottakai.

15.6. Perjantai

Viimeinen täysi päivä Märketillä oli huomattavasti heikompituulinen, kuin edellinen. Perjantain suunnitelmissa oli majakan siivous, jotta lauantaina uusien talkoolaisten on mukava saapua paikalle. Tuulikin oli tyyntynyt onneksemme sen verran, etteivät tuuletettavat huovat lähteneet  kaiteelta lentoon.

Siivouspäivä.

Lähdön tunnelma alkoi jo päivän mittaan olla aistittavissa, jokainen nurkka piti vielä kerran kiertää ja kuvata, ettei mitään jäisi näkemättä ja kokematta. Aurinko paistoi ja ilma oli ensimmäistä kertaa moneen päivään oikein mukavan lämmin. Jokaiselle halukkaalle löytyi sopiva tuuleton nurkka, missä saattoi virkata tai lueskella auringosta nauttien.

Makasiinin takaovella ei salaa käydä, tiirat huomaavat kyllä.

Perjantain nachoallas. Ei jäänyt nälkä!

Lähtösauna lämmitettiin iltapäivällä ja löylyteltiin hartaasti. Ensikertalaisten tunnelmat olivat kaksijakoiset, ilmassa leijui haikeus. Pukuhuoneen keskusteluissa ihan kuin huomaamatta lipsahti lause: "Ens kerralla mä otan kyllä kylpytakin."